Bloedvijanden 1 Een magere oogst

Frans en Maria Desmet, een boerenkoppel, verliezen hun baby. Een op hol geslagen paard zorgt ervoor dat de hoogzwangere Maria ten val komt. Tijdens de daaropvolgende gedwongen bevalling blijkt de baby doodgeboren. Maria kan het niet verkroppen en besluit om één van de tweelingskinderen van de plaatselijke adel op een onbewaakt moment te ontvoeren en op te voeden. Het enige wat dit kind nog aan zijn afstammelingen doet herinneren is een hanger die om het halsje hangt.
Dat deze ontvoering niet onopgemerkt en zonder gevolgen is, mag blijken. De gendarmerie is een onderzoek begonnen en het koppel dient het platteland te ontvluchten. Ze komen terecht in de Waalse mijnen waar Frans de gevaarlijke job aanneemt om af te dalen in de schachten. Ondertussen blijft de echte vader niet op zijn lauweren rusten en zet die de zoektocht naar zijn verloren zoon verder.

Vader en zoon die samen aan een strip werken, het is niet meer zo ongewoon. Wel zo bij de familie Caryn. Na Alzéor Mondraggo had zoon David de pen aan de wilgen gehangen. Ook al was dit een bijwijlen zeer knap verhaal, de successen bleven uit en de ontgoocheling was groot. Dat vader David Caryn zijn zoon betrekt bij 'Bloedvijanden' zal dan wel een poging zijn om de talentvolle tekenaar en scenarist terug op het goede spoor te brengen.

De tekeningen van Caryn zijn alom bekend en verloochenen hun verleden niet. De typische kopjes van 'Victor Sackville' zijn over de pagina's van 'Bloedvijanden' alom terug te vinden. Het verhaal is niet van de grootste originaliteit maar blijft toch spannend genoeg om het verhaal uit te lezen en reikend uit te kijken naar het volgende deel. Ook de gebruikelijk uitwerking van de decors is, zoals we het van hem gewoon zijn, tot in de details.

Zeer gesmaakt eerste deel dus en het gezegde 'de waarheid achterhaalt de leugen' is hier zeker van toepassing.