Belem 3 Het jacht van het bagno

Jean-Yves Delitte heeft een grote boon voor schepen, hij is de trotse officiële schilder van de Belgische marine. Het is dan ook logisch dat zijn recentste reeksen zich op en rond de zeven wereldzeeën afspelen. In tegenstelling tot in Black Crow, een echte piratenreeks, is het hoofdpersonage in Belem geen echte persoon, maar een boot. Deze vierdelige reeks vertelt dan ook over speciale gebeurtenissen uit de levensloop van dit majestueuze schip.

Dit derde deel speelt zich af in 1908. Toen voer de Belem in de wateren rond Guyana als bevoorradingsschip voor het bagno van Cayenne. Deze keer speelt het schip eigenlijk maar een bijrol. Het bagno staat gekend om zijn harde leven. Het was dan ook de gevangenis voor de zware criminelen. Na hun straf mochten ze ook niet meer terugkeren naar het moederland.
Drie gevangenen proberen aan dit harde bestaan te ontsnappen: een oplichter, een moordenaar en een anarchist gaan op de loop. Voor hen is er geen weg meer terug, als ze gevat worden, weten ze hoe het voor hen zal eindigen. Op hun vlucht nemen ze een bemanningslid van de Belem gevangen.
De bewaarders die hen achtervolgen maken geen onderscheid tussen de gevangenen en de zeeman. Hij is een lastige getuige geworden, waardoor er voor hem niets anders op zit dan samen met de gevangenen op de vlucht te slaan.

Het grootste deel van het verhaal speelt zich af in de jungle, al blijven er genoeg sfeervolle grote prenten van de Belem over. Zeker de nachtelijke prenten, met een zwarte bladspiegel, vallen in de smaak. Niemand moet nog aan Delitte uitleggen hoe hij zijn schepen, of decor in het algemeen moet tekenen. Ook het verhaal zit spannend in elkaar, al is het einde nogal vlug afgehaspeld. Daarna volgt er ook nog een pagina tekst over het bagno en hoe het me de personages is afgelopen. Pijnpunt voor Delitte blijft het tekenen van aangezichten, maar als je je daarmee kan verzoenen krijg je weer een prachtig getekend verhaal voorgeschoteld.