Transmetropolitan (Lion) 8 Klaagzang

Spider kan het niet laten. Als er ook maar iets van belang gebeurd in zijn stad, wil hij er meer van weten. En dat doet hij niet altijd via de geëigende paden en wegen. Wanneer een scherpschutter plotseling mensen onder vuur neemt en tezelfdertijd de politie niet optreedt door de 'blauwe griep' (afgesproken ziekte onder de politie-agenten als reactie op iets.. een soort staking dus), beginnen de raderen in zijn hersenen te draaien en vermoedt hij een duister plot. Zoals gewoonlijk zit hij er niet ver naast. Integendeel, voor wellicht de eerste keer in zijn journalistieke carrière, onderschat hij de actie nog. Maar hij heeft wel een goed excuus. Hij is ziek, zo blijkt. Terminaal ziek zelfs en het zal geen aangename manier van sterven zijn. Vermits er nu een deadline staat op zijn leven, wil hij nu nog even afrekenen met zijn grootste vijand, de president. Benieuwd of dat gaat lukken?

De kracht van het woord, van de journalist die geen compromis wil sluiten, tegen de macht van de president met zijn leger aan geheime diensten. We hopen allemaal dat Spider het haalt, maar hij lijkt in een verliezende positie te staan. De macht is een echte overmacht en hij heeft alleen een column om zich te verdedigen. En toch heeft het tot nu toe gewerkt. Het woord is niet geheel machteloos, maar hoever gaat die kracht? Het is die strijd die dit verhaal zo groot maakt. De kleine tegen de grote, de wapens tegen een vurige pen, wij allen tegen de machtigen... sterk verhaal, dat actueel blijft. Ondanks de duidelijk futuristische plaatsing van het geheel, kan je je gemakkelijk in de schoenen van het 'plebs' plaatsen en hoop je samen met hen, dat de weerstand van Spider zal leiden naar een betere wereld. Of anders gezegd, ik ben volledig meegesleept in het verhaal.

De heerlijke expressieve tekeningen maken dat het verhaal een sterke weerklank vindt in je hart. De gedrevenheid en de wanhoop, de doorzetting en het verval, allemaal worden ze haarscherp in beeld gebracht en overspoelen de emoties de pagina's. Dit blijft in je kleren zitten.

In het kort: sterke reeks dat mokerslagen blijft uitdelen