Quintett 1 Het verhaal van Dora Mars

De conceptstrip begint aan populariteit te winnen. Vooral door het succes van De Tien Geboden, de prestigieuze conceptreeks van Frank Giroud in 10 delen die een absolute bestseller werd, verschijnen er steeds meer nieuwe reeksen op hetzelfde idee. Dat idee is simpel: schrijf een serie losse verhalen rond één bepaald thema. Zorg dat alle albums afzonderlijk te lezen zijn maar dat ze in hun geheel toch met elkaar verbonden zijn. Laat elk deel door een andere tekenaar op papier zetten zodat het verschijningsritme hoog kan liggen.
Het idee rond deze nieuwe conceptreeks, geschreven door de uitvinder van het genre, alweer Frank Giroud, moet in de eerste 4 delen het zelfde verhaal vertellen, steeds vanuit het standpunt van een ander persoon. Het vijfde deel moet dan weer de voorgaande delen in twijfel trekken.

Het verhaal van dit eerste deel gaat over een jong en naïef meisje genaamd Dora Mars, dat probeert, zoals zovelen, in Parijs een carrière als zangeres te beginnen, maar veel heeft ze nog niet kunnen bereiken. Als ze een piloot ontmoet denkt ze meteen de liefde van haar leven ontmoet te hebben. Als hij terug naar de basis moet, schrijft ze hem elke dag, maar ze krijgt nooit antwoord. Toch blijft ze hopen. Mede daarom grijpt ze de kans meteen als ze naar het front mag om er de soldaten te vermaken. Wie weet, misschien krijgt ze wel de kans Armel, haar droomprins, terug te zien!

Dat Giroud een goed scenarist is bewees hij al eerder met de vele uitstekende Vrije Vlucht albums die hij voor Lax schreef, zoals Azrayen', Het Ibismeisje en "Vergeten" in Annam. Met de Tien Geboden bewees hij dan weer dat hij uitstekende ideeën heeft, maar het moeilijk heeft het 10 delen lang boeiend uit te werken, het niveau van de strips varieerde sterk, met enkele zeer boeiende delen, maar vooral middelmatige delen. De beperktere omvang van Quintett doet echter vermoedden dat hij het deze keer minder groots zag en beter voor ogen had waar hij aan begon.
Dit eerste deel is in elk geval al de moeite. De opbouw is verzorgd uitgewerkt, de ontknoping niet geheel te voorspellen zonder over the top te zijn. De personages die in de andere delen aan bod moeten komen passeren soms in het verhaal maar eisen de aandacht niet op, het verhaal draait wel degelijk rond Dora Mars. Plotwendingen zijn ook steeds goed uitgewerkt en komen nergens geforceerd over.
De eerste en laatste pagina doen al vermoedens rijzen over wat in het vijfde en afsluitende deel te komen staat, maar deze vermoedens zijn zo vaag dat ze wel de interesse prikkelen, maar er wordt nog niets vrijgegeven.

Cyril Bonin, die in de reeks Fog al bewees zeer sfeervolle pagina's af te leveren, deed voor dit album niet anders. Met veel oog voor detail en boeiende paginaindeling brengt hij de personages en knappe landschappen tot leven. De sobere maar natuurlijke inkleuring is perfect. Ze ondersteunt de tekeningen volledig zonder de aandacht op te eisen.

Een boeiende opener die goede hoop wekt voor de rest van deze reeks, een concept dat je doet uitkijken naar het volgende deel...