Superman: Godfall 1 Superman: Godfall

Dit verhaal van Superman is een zogenaamd elseworld verhaal. Het staat dus los van de andere Supermanverhalen, en houdt geen rekening met de continuïteit in de reeks.
We vinden Superman terug op zijn thuisplannet Krypton. Hij gaat er door het leven onder zijn oude naam Kal-EL en hij is een gewone, wat saaie ambtenaar in dienst van de overheid. Hij beschikt niet over superkrachten en is getrouwd met Lyla waarmee hij een zoon heeft. Zijn belangrijkste bekommernis is om zijn rekeningen betaald te krijgen. Het enige stoere aan deze superman is zijn blitse motor waarmee hij naar zijn werk gaat. Net als de meeste mensen droomt Kal-El er wel van dat hij speciaal is, hij droomt over vliegen en krijgt zelfs een soort flash-backs naar een ander leven. Kortom hij heeft een doordeweeks bestaan, ware het niet dat Lyla eigenlijk een alien is. Die staan niet in hoog aanzien op Krypton. Er is dan ook een motorbende onder leiding van Basquat die hier tegen in opstand komt. Hij komt op voor gelijke rechten voor de alienbevolking van Krypton. Daarom vallen ze regelmatig ambtenaren aan. Als ook Kal-El slachtoffer wordt van de bende leidt dit niet alleen tot een spectaculaire motorachtervolging, Kal-El ontdekt er ook zijn sluimerende superkrachten, die hij wel niet onder controle heeft. Daarnaast is er ook een opvallende rol weggelegd voor Preus, een brigadier bij het Citizens Patrol Corps. Een politiemacht die de bevolking van Krypton beschermd, vooral als het Kryptonieten zijn. Om het verhaal dan nog een extra boost te geven blijkt Lyla ook haar eigen agenda te hebben!
Naast dit verrassende uitgangspunt is dit verhaal dan ook een aanklacht tegen rassendiscriminatie geworden.
Alhoewel dit verhaal los te lezen is, kan je er maar echt van genieten als je al enige achtergrond hebt. Ik vond het een leuk uitgangspunt en het eerste deel van het verhaal sleept je direct mee. Maar dan wordt het even moeilijker als je niet zoveel achtergrond hebt. Maar de knallende afsluiter maakt weer alles goed