Niklos Koda 12 De oceaan

Niklos Koda, de man die de charmeur en de spion in één aangename verpakking weet samen te brengen, krijgt hier te maken met het eindspel. Hij weet normaal gezien wel van wanten en kan hierdoor zowat elke klus tot een goed einde brengen, maar nu het spel uiterst belangrijk voor hem wordt, lijkt hij minder trefzeker en nog minder in controle te zijn. Het is dan ook wel zo dat er voor hem persoonlijk heel veel van af hangt, met name het leven van zijn vrouw en dochter. En zijn magische krachten lijken dit maal geen groot voordeel meer op te leveren. En alsof dat nog niet genoeg was, is één van zijn sterkste vijanden terug op zoektocht naar het mytische zesde boek. Koda moet een gevaarlijk pad bewandelen.. een uiterst fijne lijn tussen goed en kwaad en aan beide kanten zijn alleen maar diepe afgronden. Nergens lijkt het nog veilig te zijn..

Dufaux heeft beslist om van de charmeur een man met een missie te maken. Dit heeft er voor gezorgd dat Koda een beetje van zijn persoonlijke aantrekkingskracht heeft verloren. Op basis van het verhaal is het een logische evolutie naar een meer serieuze kant van Koda, maar ik mis de aanwezigheid van de flamboyante casanova en vooralsnog wordt dit niet volledig gecompenseerd door de aanwinst van andere karakters. Desalniettemin, ben ik toch benieuwd hoe dit gaat aflopen voor vader en dochter. Ze zitten in een moeilijk parket en zullen zich van hun beste kant moeten laten zien om hier nog heelhuids uit te geraken. Maar echt twijfelen doe ik toch niet, Koda is nu eenmaal Koda, en er is niks dat hij uiteindelijk niet aankan.

Grenson, de tekenaar, heeft Koda al lang helemaal in de vingers. Het werk dat afgeleverd wordt, blijft van een goed niveau, zonder echte verrassingen voor te schotelen. Het is uiterst aangenaam om een consistent goed getekende reeks te lezen.

In het kort: Ik ben nieuwsgierig naar het einde.. ik verwacht daar nog veel van.