Ayak + Por 1 Deel 1

Het eerste wat mij opviel is de tekenstijl op de cover. Het is er eentje dat mij direct aanspreekt: ogenschijnlijk groffe lijnen die toch verbazingwekkend veel detail meegeven. Zulk een contrast trekt altijd mijn aandacht. En dan komt daar nog eens een titel met vreemde namen bij. Het nodigt gewoon uit om verder te kijken en te ontdekken, althans bij mij.

Binnenin krijgen we drie verschillende verhalen, of eerder parabels. Elk verhaal heeft een boodschap te vertellen. In het eerste verhaal leert een jong meisje de waarde van een wens. Het tweede toont de waarde van onervarenheid en het hierdoor onbevangen kijken naar de wereld. Daarna, in het laatste verhaal, wordt overschatting van het eigen kunnen op de korrel genomen. Althans dat is mijn eigen interpretatie van de verhalen. Het zit zodanig kundig in elkaar dat je verschillende elementen kunt oppikken uit de parabels, maar deze indrukken sprongen er voor mij uit.

Laat het woord parabels je niet afschrikken. De basis bestaat wel degelijk uit leuke avonturen, maar dan met een extraatje. De gebruikte lichtvoetige benadering spreekt aan: de les wordt er niet ingehamerd maar is daar als je wil en ondertussen worden we vermaakt met verhalen van opvallende figuren. De enigszins excentrieke karakters zijn immers de perfecte bodem om humoristische kiemen tot bloei te laten komen.

De tekenstijl van de cover wordt doorgetrokken doorheen alle verhalen en levert toch wel zijn eigen bijdrage aan de warme sfeer die de strip uitstraalt. Ook het kleurgebruik is hierin bepalend: veelal één kleur per tekening die dan mee de atmosfeer van die tekening maar ook de pagina mee vastlegt.

In het kort: laat die parabels maar komen