100 Bullets (Lion) 15 Boek 15

Na ettelijke weken wachten, kunnen we eindelijk het einde lezen van ‘Wylie doet een boekje open’. Dit verhaal begon immers in deel 13, kreeg een volledig 14de deel gevuld en is ook nu nog goed voor de helft van het 15de boek in deze reeks.
DEEL 1 - WYLIE DOET EEN BOEKJE OPEN

In deze reeks is het niet eenvoudig om alle personages en hun onderlinge verhoudingen te onthouden. Instappen ergens middenin is dus lang niet evident, als het al mogelijk is. Ook een langere pauze tussen het lezen van de delen kan tot onduidelijkheid leiden. Grote voordelen van dit verhaal zijn dat er slechts een relatief beperkt aantal personages de revue passeren en dat het verdeeld is over heel wat delen (7 in totaal), zodat de auteurs voldoende tijd hebben om alles uitvoerig te bespreken en in beeld te brengen. Meer dan genoeg dus om opnieuw in het verhaal te komen. Wie vreest dat dit tot een zweem van verveling zou kunnen leiden, kan ik al onmiddellijk gerust stellen: het verweven van verleden en heden biedt ruim voldoende materiaal om heel wat bladzijden te vullen. Er worden heel wat onthullingen gedaan die onze drang naar meer kennis bevredigen.
In deze 2 laatste delen van het sub-verhaal komt de vertelling tot z’n climax. Hard en ongenadig, volledig in de stijl van 100 bullets. De liefhebbers van de reeks zullen dan ook niet ontgoocheld zijn.
DEEL 2 - DE STILTE

Dit is een soort intermezzo waarbij Lono en Loop een bezoek brengen aan een zekere Victor om hem te spreken over Graves en de Trust. Deze volgende stap in de zaken van de Minutemen en de Trust wordt doorkruist door een schijnbaar losstaande liefdeshistorie en kent een onverwacht einde. Het is een verhaal zoals we er al enkele de revue zagen passeren, maar toch weer voldoende anders, zodat de lezer gretig doorleest tot het einde.
DEEL3 - NAAR DE ZOON TUREN

Tot slot krijgen we het begin voorgeschoteld van het vierdelige ‘Naar de zoon turen’ waarin we getuige zijn van de ontmoeting tussen Megan Dietrich en mr. Branch. Maar dat is nog niet alles, ook Cole Burns duikt weer op. Waar dat allemaal toe zal leiden, krijgen we dus pas in het volgende deel te zien. Maar het ziet ernaar uit dat we weer heel wat boeiende zaken zullen kunnen volgen.

Moet ik het hier nog hebben over de tekeningen? Ik dacht het niet, want deze zijn nog steeds donker en hard, net zoals de verhalen. De tronies spreken boekdelen en passen uitstekend bij de rol die ze moeten vertolken. Het blijft natuurlijk wel een stijl die je moet liggen.

Besluit: een volgende aflevering in deze uitmuntende serie die er mag zijn.