Vlaamse reuzen 1 De complete stripgidsinterviews 1974-2001

Wat een klepper! Dit lees je niet op één, twee, drie uit. Betreuren kan ik dat echter niet, dit zijn onze belangrijke stripmakers die één voor één het woord gekregen hebben in de Stripgids. Dit magazine had tot doel om aandacht te besteden aan de strips die hier gemaakt werden en hun makers. Nu, zoveel jaar later (40 jaar), worden de interviews verzameld in dit boek.

Voor we echter aan deze hoofdmoot beginnen, krijgen we een voorgerecht met wat uitleg over Stripgids en een kort overzicht over hun verwezelijkingen. En dan is het tijd voor het leukste, de interviews. We krijgen van de grootmeesters zelf inzicht in hoe zij hun werk organiseren en bekijken, maar tevens ook hoe het er achter de schermen aan toeging. Immers, er zijn wel enkele conflicten geweest. Hier krijgen we dan ook de verschillende zijdes aan het woord, wat toch vooral verrijkend was om de situatie beter te begrijpen. Er wordt, aanvullend, ook altijd even de tijd genomen om de verdere evolutie van stripreeksen en stripmakers te schetsen na dit interview. Dit is meestal kort, doch uiterst interessant daar het inspeelt op wat er gezegd geweest is. Het boek geeft hierdoor echt wel een mooi geheel per stripmaker dat me toch dikwijls aangenaam wist te verrassen.

Daarnaast is de keuze van interviews en hun schikking bijzonder goed uitgekozen. Meestal haakt het een toch wel ergens aan bij het ander. Hierdoor wordt het, ondanks dat het verschillende interviews zijn, toch één geheel. Uiteindelijk werd mijn beeld van de Vlaamse stripwereld zo hier en daar toch wel deftig bijgeschroefd.

Natuurlijk heb je zo een klepper niet vlug uit, maar ik kan zeggen dat het me nergens verveeld heeft. Voor iedereen die wel eens meer wil weten van de stripwereld, komt hier aan zijn trekken.

In het kort: zeer interessante lectuur