Jommeke 272 De boemerang van Kirimbir

Een toerist ontdekt in Oeloeroe, Australië, bij toeval een boemerang. Niet zo maar een boemerang maar eentje die wel eens wat zou kunnen betekenen. In een poging om deze mee te nemen loopt het één en ander verkeerd. Laten nu net Gravin Elodie en Graaf Odilon op hetzelfde moment in de zelfde luchthaven met dezelfde koffer zijn als de toerist. Je weet zo al wat er gaat gebeuren: een verwisseling van de koffers en Odilon is de hemel te rijk met de mooie boemerang die hij plots aantreft. Teruggeven? Geen sprake van. Er stond toch geen label met de naam van de persoon op? Noch op die van hem, noch op die van Odilon. Voila, probleem opgelost. Tot het moment dat Jommeke met de boemerang naar Gobelijn gaat. Die ontdekt de waarde van het object en wat het betekent voor de Aboriginals en ze besluiten om allen, op de Miekes na, naar het land Down Under te trekken.

Het kan niet duidelijker zijn, dit is een oer-jommeke verhaal zoals we ze gewoon zijn. Dat zou het ook gebleven zijn mocht men voor deel 272 niet voor iets speciaals zorgen. Niet één maar vier covers werden getekend voor dit album. Eentje door de vaste ploeg, ttz Philippe Delzenne en dochter Nys voor de inkleuring, de tweede door niemand minder dan Merho, de derde door Mark Borgions en uiteindelijk de vierde door Carll Cneut. Cneut en Borgions zijn me totaal onbekend maar hebben me zeker verrast met hun eigen vercovering (of hoe noem je zoiets) van Jommeke.

Vier leuke hebbedingetjes dus maar de jonge en iets gezapigere lezer zullen toch vooral plezier beleven aan het leuke verhaal vol "grappen en grollen" zoals we dat van Jommeke gewoon zijn. Persoonlijk is dit één van mijn topfavorieten sinds de nieuwe lichting. Volhouden die koers.

Een vraagje waar ik wel mee ben blijven zitten: waarom een actie zoals dit bij deel 272 en niet een iets ronder getal als 275 of zelfs 300?