Witte klauw 2 De opstand van het apenvolk

Dit heroic-fantasy verhaal van de hand van de tandem Olivier TaDuc en Le Tendre speelt zich af in een soort van feodaal Japan, waar vier volken leven met elk hun eigen totemdier : draak, aap, wolf en feniks. Suo de Rode heeft met zijn wolvenvolk al het apenvolk onderworpen . Het totemdier staat in een hok in de hoofdstad opgesteld terwijl hun prins Onaky wordt vastgehouden in een kerker. Het drakenvolk van prinses Shatira lijkt hetzelfde lot beschoren.
Net zoals in het eerste deel worden we door Le Tendre meteen midden de actie gedropt als de vergadering van het verzet tegen Suo de Rode wordt opgeschrikt door een verrader. Hij vlucht weg uit het klooster van de blauwe bergen met de jonge prins Long Long als gijzelaar. Witte Klauw en luitenant Bliksem zetten meteen de achtervolging in en kunnen niet verhinderen dat de kar in een ravijn stort nadat die een wiel verliest. Gelukkig is prins Long Long niet ernstig gewond zodat hij kan worden gered. Helaas kan de verrader via een list nog een boodschap sturen naar Suo de Rode.
Indara, de raadsman van prins Onaky wil zijn heer gaan bevrijden. Witte Klauw, luitenant Bliksem, Snelle Taho en Kuskal vervolledigen het team. Snelle Taho, de jonge stroper die het drakenei moest beschermen in het vorige deel, heeft echter ontdekt dat Kuskal verantwoordelijk is voor de dood van zijn ouders.
Le Tendre gunt je geen moment rust en onderbouwd zijn verhaal zodat dit meer wordt dan de zoveelste lang uitgesponnen queeste. Iedereen lijkt wel een eigen agenda te hebben wat niet bevorderlijk is voor de groepsdynamiek, maar wel voor de nodige spanning zorgt in het verhaal.
Het verhaal wordt ondersteund door de prachtige tekeningen van Olivier TaDuc die in vergelijking met Chinaman minder realistisch tekent en nu ook met directe inkleuring werkt.