Angry Birds (Ballon) 2 Piggies in het paradijs

Reeds jaren lang heerst er een heuse Angry-Birds-manie. Deze kleurrijke vogels zie je echt overal opduiken. Begonnen als een eerder eenvoudig spelletje voor op de smartphone, is het universum reeds ferm uitgedeind. Naast tal van afgeleide spelletjes, knuffels, speelgoed, bedrukte gadgets en tekenfilmpjes zijn er nu ook de gelijknamige stripverhalen. Daar kan u voor- of tegenstander van zijn, maar ontkomen aan de (misschien wel enigszins tanende) hype doet u toch niet…
De strip begint met een introductie van enkele personages uit zowel het kamp van de vogels als de varkens. Geen misse zaak, want zo ben je snel mee met het karakter van de diverse personages. Ook de link met de spelletjes is op die manier snel gemaakt. Dat er geopteerd werd om niet alle figuren voor te stellen en enkele nieuwe te introduceren, zorgt ervoor dat je al iets meer naar dit nieuwe album getrokken wordt.
In het album krijgen we een aantal kortverhaaltjes voorgeschoteld waarin de stereotypen van de spelletjes worden doorgetrokken: agressieve vogels trekken ten strijde tegen de veelal oerdomme varkens (de koning op kop) om hun eieren te beschermen. Vanzelfsprekend is er in een strip meer ruimte om een verhaal(tje) te vertellen, waardoor de figuurtjes meer tot leven komen. En dat kan de relatie tot de spelletjes enkel ten goede komen.
Wie ik met voorgaande tekst heb doen denken dat het gaat om hoogwaardige lectuur, moet ik teleurstellen (of net niet). Het doelpubliek is duidelijk de veelvoudig met de smartphone spelende jeugd. De verhaaltjes zijn erg simpel en werden duidelijk gemaakt voor de jonge lezertjes. Dat zie je trouwens ook aan de tekeningen en aan de tekstgrootte.
De tekeningen bevatten weinig decor en details en zoomen meestal in op de vogels en de varkens. Tieners en volwassenen zullen er ook wel plezier aan beleven, maar dit zal toch beperkter zijn.

Besluit: die is een album dat de jonge lezers met veel plezier lezen en ondanks de tanende populariteit van de boze vogels, zal deze hoogstwaarschijnlijk wel nog de nodige afzet vinden. Misschien een ideetje voor de goede Sint...