Legenden van Troy: Ploneïs de onzekere 1 Ploneïs de onzekere

Het overbekende bordeel van Lÿra, gelegen aan de aartsgevaarlijke rivier de Purper, herbergt een onvermoed geheim: de vrouw des huizes beschikt over de magische kracht om mensen te transformeren naar het andere geslacht. Menig onschuldig - nu ja, onschuldig - reiziger had zich bijgevolg z’n bezoek aan dit luxebordeel met de mooiste meisjes van de streek anders voorgesteld. Zo ook de avonturier Ploneïs… of is het nu Ploneïa?
Het thema “Man wordt vrouw” is reeds veelvuldig, in allerlei media, gebruikt. In het Troy-universum is het bij mijn weten nog niet voorgekomen. Tot nu dus… Het spreekt voor zich dat de magie van Troy zich uitermate laat lenen voor situaties zoals hierboven beschreven. Natuurlijk volstaat die hocuspocus niet en moet de auteur er ook nog in slagen om ons een volledig album lang te entertainen. Bijgevolg moet hij voldoende afwisseling weten te brengen en voor de nodige wendingen zorgen. Gelukkig voor ons is dit wel degelijk het geval. Niet alles is even spitsvondig, of origineel, maar als geheel kon dit album me zeker bekoren. Bij het herlezen, een moment waarop je meestal iets kritischer kijkt, waren er wel scènes die me opvielen doordat ze niet echt passen in het geheel. Maar storen doet dit gelukkig niet. Je mag immers ook niet verwachten dat alles in dit album even logisch in elkaar zit, daarvoor koop je deze reeks ook niet. Zoals steeds zijn er nogal wat stereotypen gebruikt en mag je niet te veeleisend zijn wat de humor betreft. Het is waarschijnlijk een van de redenen dat deze albums niet erg in de smaak vallen bij de (weinige) strip-lezende vrouwen die ik ken. Maar dat zal mij, man zijnde, worst wezen! Ik heb me goed geamuseerd en dat is wat bij zo’n album nog altijd het belangrijkst is!
De vrouwelijke rondingen, niet onbelangrijk bij een dergelijk thema, zijn door Hübsch goed op papier gezet. Maar ook de mannelijke helft van de bevolking en de soms eigenaardige wezens van de planeet zijn goed in beeld gebracht. Ook de decors mogen er zijn en de achtergronden zijn, waar nodig, voldoende uitgewerkt. Een mooi stukje werk van de tekenaar!
Besluit: een erg aangenaam album. Ik heb er al mindere gelezen in deze reeks...