Bob Neyret, Gentleman Driver 1 De meiden van oom Bob

Toen ik de korte inhoud van deze strip zag, was ik direct verkocht. Rally-rijder Bob Neyret behaalde grote successen aan het einde van de jaren 60, maar een ongeluk stopte die reeks. Maar Bob laat zich niet kisten en richt een nieuw team op. Om de nodige fondsen te werven voor dit team, zet hij in op een unicum: vrouwelijke rijders. En niet zo maar mooie gezichten, neen, vrouwen die weten wat het is om goed te kunnen racen. Zijn team is er dan ook klaar voor om de beroemde Rally van Monte-Carlo. Natuurlijk is het opboksen tegen vooroordelen, maar ze grijpen hun kans.

En dus als ik zoiets lees, dan denk ik: een verhaal waar vrouwen laten zien dat ze hun mannetje kunnen staan. En dat verwachtte ik dan ook. Helaas, voor mij, is deze strip meer gericht op een mannelijk doelpubliek en zijn de verleidelijke poses legio. De sterkte van de vrouwen is eerder een bijzaak dan een hoofdzaak. Dat is jammer voor mij, want ik had een heel ander verwachting. Pas op, ik wil niet zeggen dat het verhaal hierdoor slecht is, neen hoor. Het is nog steeds een amusant verhaal dat best veel actie bevat, maar de toon van het verhaal ligt net eventjes anders dan verhoopt. Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat ik eigenlijk niet tot de doelgroep van deze strip behoor als vrouw.

De tekenaar is zeer goed in het weergeven van beweging. Elke etappe van de race wint hierdoor aan spanning. Daarnaast beschikt hij over het talent om elke vrouw verleidelijk neer te zetten, ogenschijnlijk zonder enige moeite. Jammer dat hij niet hetzelfde gedaan heeft met de mannen, die echt wel afsteken ten opzichte van deze vrouwen.

In het kort: strip voor een mannelijke doelgroep.