De oorlog van de Lulu's 1 1914 - Het weeshuis
2 1915 - Hans

De oorlog van de Lulu's:
1914 - Het weeshuis
1915 - Hans

Is het al iemand opgevallen? De eerste wereldoorlog wordt herdacht. Het blijk namelijk 100 jaar geleden te zijn dat 'den Duits' ons land is binnengevallen met de bedoeling om Frankrijk van uit het Noorden te annexeren. En bij zulke gelegenheden worden er niet alleen lintjes uitgedeeld aan Jan en alleman maar ook het stripmedium zet zijn beste beentje voor om dit evenement, als je dit al zo mag noemen, mee te herdenken. En zo hebben we al de ene na de andere sterk meevallende strip gekregen die ons met de neus op de feiten drukt. 'De oorlog van de Lulu's' is de zoveelste in de rij maar toch weer zeer uniek. Waar de meeste andere strips vertrekken vanuit de heldendaden van een soldaat of een medewerker, zij het en verpleegster of dies meer, speelt deze strip zich af door fictieve personages tegen een achtergrond van waanzin.

De Lulu's, Lucien, Lucas, Luigi en Ludwig, zijn vier vrienden. Echte vrienden zoals je ze niet vaak meer tegen komt. Ze gaan voor elkaar door het vuur maar maken meer ruzie dan dat ze spelletjes spelen. Op het moment dat ze weer eens uit het weeshuis zijn ontsnapt, dat zich in een klooster bevindt, komen twee Franse soldaten de inwoners van het klooster waarschuwen dat ze alles bij elkaar moeten pakken en de oorden evacueren. De Duitser staat al aan de Frans grens en steekt die met rasse schreden over. Het hele weeshuis trekt dus weg zonder de Lulu's. Die zitten nog achteloos in het bos en aanschouwen een 'grote brand'. Als ze terugkeren naar het klooster zien ze enkel een verlaten omgeving. Maar geen paniek, waarschijnlijk zit iedereen in de kerk? Of in de kroeg? Of... ? Maar overal waar ze komen is geen mens meer te zien.
De Lulu's zijn gelukkig plantrekkers en zullen er alles aan doen om te overleven. Maar toch zullen verrassingen en veranderingen in het dagdagelijks leven hun wereldje overhoop gooien. De oorlog komt steeds dichterbij en ze ondervinden ook snel dat er meer aan de hand is dan ze voor mogelijk hielden.

'De oorlog van de Lulu's' duwt je met de neus op de feiten. Je voelt de spanning van een aankomende confrontatie tussen Duitsers en Fransen maar die wordt niet voluit in beeld gebracht. Het zijn de kleine dingen die om je heen gebeuren die je langzaamaan duidelijk maken dat het leven zoals het was nooit meer zal terugkomen. De vier jongens moeten overleven en doen daar ook enorm hun best in. Het feit dat ze enigszins rebels door het leven gingen is nu alleen maar van groot nut.

Waar Régus Hautière alom bekend is voor zijn spannende scenario's in allerlei genres is Hardoc een nieuwkomer. Voor mezelf sprekend was hij totaal onbekend. Nooit van gehoord en nooit iets van gelezen. Deze strip is dan ook een verrassing ten top. Dat de scenarist al meer pluimen op zijn hoed heeft gekregen zal waarschijnlijk alles wel wat vereenvoudigen maar je moet er maar aan beginnen. Hardoc heeft zich dan ook voor de volle honderd procent ingezet anders kan je zulk een prachtig verhaal niet dusdanig op papier zetten. Dit in combinatie met de donkere inkleuring geven de strip het sombere wat die tijd ook inhield.

Het is een ware verademing om, tussen al dat heldhaftig gedoe, ook eens een verhaal te leven over gewone mensen in hun 'dagdagelijkse' beslommeringen. Prachtig debuut, schitterend uitgewerkt.