Vertongen en Co 9 De laatste vampier

Het is vakantie en Paulien zou graag naar het pretpark gaan, maar Markske neemt haar mee naar zijn vader. Hij heeft namelijk een klusje te doen en kan daarbij Markske zijn hulp gebruiken. De klus bestaat er uit een antieke doodskist in de vitrine van hun zaak (begrafenisondernemer) te plaatsen en daar is wat mankracht voor nodig. De klus is op geen tijd geklaard. Al vlug hebben ze klanten voor de antieke kist. Men wil er zelfs 20 000 euro voor betalen, maar dan moet de kist wel afgeleverd worden in Roemenië bij graaf Mircevlad. Daarenboven blijkt de kist te behoren tot een zekere Dracula. Het duurt dan ook niet lang voor er een vampier opdaagt. Toch gaat het plan om de kist af te leveren door.. het avontuur begint.

Denk nu niet dat dit een horror verhaal is, neen, dit is een vampier-verhaal in de wereld van FC De Kampioenen... geen bloederige of gewelddadige feiten, maar leuke situaties waarbij de dreiging van horror dichterbij komt, maar nooit echt op de voorgrond treedt. Trouwens het zijn niet de vampieren die voor het horror-sausje zorgen, maar de mensen. Met andere woorden, je eigen verwachtingen zetten je op het verkeerde spoor en er wordt daar leuk mee gespeeld in dit verhaal.

Opnieuw levert de bedenker een aflevering af die de glimlach doet verschijnen. Entertainend en goed gevonden.. zo mogen ze blijven komen. De tekenstijl presenteert duidelijk herkenbare figuren in een realistische setting. Echter dat laatste wordt wel een klein beetje bespeeld om de dreiging van Roemenië te laten voelen.. het is immers ineens een nachtelijke omgeving in de sneeuw geworden.

In het kort: amusant deel.