Apostata 6 Neshrakavan

Caesar Augustus Flavius Claudius Julianus, beter gekend als Julianus Apostata, heeft in deel 5 z’n intrede gemaakt in de keizerlijke paleizen. Daar hield hij al onmiddellijk grote schoonmaak. De verraderlijke eunuch Eusebius wist op het einde van het album te ontsnappen naar z’n paleis in Neshrakavan, enkele lijken achterlatend. De nieuwe Caesar is uit op wraak en zweert de vluchteling te achtervolgen en doden en stuurt z’n twee getrouwen Milius en Rakshad uit om hem te vinden. En daar draait dit album om...

In dit album volgen de gebeurtenissen zich iets minder snel op. Ik heb het gevoel dat het meer een opstap is naar een spetterende en niet te geloven afsluiter van de reeks. Het is trouwens niet zozeer de protagonist uit de reekstitel die in dit boek de meeste aandacht opeist, maar wel z’n twee helpers Milius en Rakshad. Dit neemt niet weg dat we niet enkele belangrijke ideologische trekken van Apostata zich verder zien ontspinnen. Hierdoor voelt wie z’n geschiedenis (en dan meer bepaald die van Julianus) kent, waarschijnlijk al aan in welke richting men het einde aan het manoeuvreren is. Ik ben erg benieuwd of ik het bij het rechte eind heb of dat de auteur daar toch verrassend uit de hoek zal komen, zonder de geschiedenis geweld aan te doen. Want, en dat wil ik toch wel duidelijk stellen, deze reeks is gebaseerd op historische feiten en wijkt daar slechts heel weinig vanaf.

Toch even vermelden dat ik dit niet het beste album uit de reeks vind. Daarvoor gaat het te weinig over de zaken die er echt toe doen en zien we te weinig van de verrichtingen van de caesar. Bovendien bevat het teveel toevalligheden. Maar vergis u niet: dit blijft een erg goede strip!
De tekeningen die Broeders ons voorschotelt zijn schitterend en bieden een prachtig zicht op het oude Rome. Je kan je m.a.w. lang verlustigen aan al het moois dat je voor je ogen ontspint.

Tot slot: ik kan me volledig herkennen in wat Marvano in het voorwoord schreef. “Ik heb nooit veel gehad met het Oude Rome. Ik wijt het grotendeels aan (in het beste geval) middelmatige geschiedenisleraren. Ze dreunden zonder passie hun lijstjes op van veldslagen en keizers.” Maar nóg meer ben ik het eens met zijn laatste woorden: “Ken Broeders’ zwierig geschilderde kroniek, historisch tot in het kleinste detail correct en toch deels fictief, voldoet aan alle eisen waaraan een uitstekend boek moet voldoen: overtuigd, overtuigend en met kennis van zaken verteld.” Beter kan het gewoon niet verwoord worden! Dit is en blijft een ijzersterke reeks die menig boekenkast móet sieren!

Wie de albums nog niet in bezit heeft, zal het misschien niet graag horen, maar de eerste albums uit deze stripreeks zijn naar het schijnt bijna uitverkocht! Maar niet getreurd: eind dit jaar komen alle boeken weer beschikbaar. Niet als losstaande nummers, wel in 3 bundels.

Besluit: een must-have reeks voor elke liefhebber van strips en/of geschiedenis!

Voor de geïnteresseerden: er is héél wat informatie over deze keizer te vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Julianus_Apostata (opgelet: mogelijk belangrijke spoiler aanwezig!)