Legenden van Troy: Tykko 3 De honderd tempels

We hebben er 4 jaar moeten op wachten, maar gelukkig is dit afsluitende deel van het Tykko-verhaal er dan eindelijk toch.
In dit deel heeft Tykko de heuvel van de Honderd Tempels bereikt om er zijn opdracht te volbrengen (of niet, dat zal moeten blijken). Maar wat doet Flish, de verraderlijke eunuch, daar? En zal hij Tykko een stok in de wielen steken, of is dat toch voorbehouden aan een van de valstrikken die rond die Honderd Tempels aanwezig zijn?
Ook in dit album hebben de auteurs de magie van Troy op een laag pitje gezet. Deze maal is het een zandwezen dat bijna alle magische energie opslorpt. Het een en ander heeft tot gevolg dat magie enkel kan werken als je een ‘zender’ aanraakt. Deze noemen zichzelf ingewijden van Eckmül. Het hoeft geen betoog dat deze heren hun machtspositie zwaar misbruiken, zeker?! Een uitgangspunt dat heel wat mogelijkheden schept die de auteurs dan ook gretig benutten.
Tykko behoort zeker tot een van de betere spin-offs van de werelden van Troy. De weg naar de ontknoping, die in dit derde deel wordt prijsgegeven, is goed opgebouwd en er is voldoende afstand genomen van de oorspronkelijke reeks. Daarentegen geldt ook dat het universum goed herkenbaar is, waardoor je toch een ‘Troy-gevoel’ hebt. Het spreekt tevens in het voordeel van de auteurs dat deze verhalen in ‘Legenden van Troy’ zich beperken tot één of maximaal enkele albums. Geen tot vervelens toe uitgemolken verhaal dus. Een uitgangspunt dat meer mag gebruikt worden.

Keramidas, die we al kennen van Donjon Monsters en Luuna, is een geknipt persoon voor de grafische uitwerking van deze trilogie. De zwierige tekeningen laten het verhaal tot leven komen en doen toch geen afbreuk aan de humoristische elementen die door de bladzijden zijn geweven. En ondanks zijn eigen unieke stijl, sluit de sfeer toch perfect aan bij de andere verhalen.
Ook nu weer zijn er heel wat verwijzingen naar het werk van Frank Herberts ‘Duin’, zoals de zandworm. Ikzelf vind het wel leuk om ze te zoeken, maar zoals sommigen al opwierpen is er wel te veel gewoon gekopieerd uit die saga. En dat is mogelijks storend voor wie de boeken heeft gelezen of de mini-serie heeft gezien. Zie de discussie op http://stripinfo.be/recensie.php?recensie=560

Besluit: een album dat zeker mening Arleston-fan z’n boekenkast zal sieren!