Voetbalgek! 8 Deel 8

Of er een markt is voor een gagstrip over voetbal? Zelfs na de Brazilië-rage? Natuurlijk! Duizenden zijn voetbalgek. In mindere maar zéker ook in meerdere mate gaan ze uit de bol voor hun favoriete ballenstampersclub, of dat nu een eersteklasser is of een derderangsclub. Het mag niet verwonderen dat het in dit album gaat om een voetbalclub die tot deze laatste soort behoort, het is immers een gagstrip.
Máár… er is beterschap op komst. Of dat hoopt men toch. Marcel Vangool, voorzitter van de club, heeft immers miljoenen gewonnen en heeft grootse plannen met zijn ploeg. Daarom heeft hij 3 topspelers in huis gehaald, een keeper alla Courtois en aanvallers die de vergelijking met een Origi en Lukaku kunnen doorstaan. Dat de keeper er ook nog eens goed uitziet, is mooi meegenomen. Zeker voor het vrouwelijke publiek én voor de commercie. Daarnaast zet de voorzitter ook groots in op de herinrichting van de spelershome. Of hij daarbij steeds de juiste beslissingen neemt, is natuurlijk zeer de vraag… Daarnaast moet Vangool natuurlijk ook nog steeds verder doen met de rest vn zijn team en dat loopt lang niet altijd zoals hij het zou willen. Een van de centrale figuren daarbij is Michel, een jonge, blonde knaap met heel wat ambitie maar die niet over het nodige talent beschikt en er niet steeds toe in staat is de nodige opofferingen te maken, wat vaak leidt tot de nodige frustraties.

Er worden veel thema’s aangehaald, maar er is zeker nog plaats voor uitbreiding. Zo komen de supporters hier bijvoorbeeld nauwelijks in beeld en is er zeker nog ruimte om rond de grillen die topvedetten vaak hebben, nog het een en ander te doen. Meer dan stof genoeg voor de schrijvers om nog menig album mee te vullen.

De auteurs gaan het thema hooliganisme bewust of onbewust uit de weg. Een feit dat ik wel kan appreciëren. Voetbal kan en mag ook gewoon een feest zijn. Bij winnen én verliezen!

Besluit: ook als niet-voetballiefhebber kon ik dit album wel pruimen. Niet dat ik zat te bulderlachen, maar er verscheen toch regelmatig een glimlach op de lippen.