Robbedoes en Kwabbernoot (Dossieruitgaven) 6 De Super Quick

Neen, dit verhaal is geen verborgen reclame voor een hamburgertent. 'De Super Quick' is een kortverhaal dat werd gepubliceerd in het jeugdblad Robbedoes in 1955 tussen 'Het schuilhol van het zeemonster', waarvan de laatste platen twee weken eerder verschenen, en 'Het masker van stilte'. De redactie van Robbedoes vond namelijk dat in het blad Robbedoes diegene die zijn naam aan het tijdschrift gaf niet mocht ontbreken. Daarom toverde Franquin dit pareltje uit zijn toverhoed.

De Super Quick is een revolutionaire wagen. Kwabbernoot heeft de eer om een verslag te maken over deze wagen en krijgt de mogelijkheid om zo een exemplaar vijf dagen uit te testen. Maar er is meer aan de hand. Een boevenbende heeft het gemunt op deze wagens en elk voertuig dat de garage verlaat wordt enkele uren later reeds gestolen. Een detective wordt op de zaak gezet en die krijgt de hulp van onze twee helden.

Franquin kon zijn fantasie de vrije loop laten bij de creatie van deze bolide. Toch heeft hij de mosterd gaan halen bij drie andere modellen, namelijk de Hudson Italia, de Buick Super en de Ford Thunderbird. Ook wat betreft de gags in dit korte verhaal, slechts 18 pagina's, zijn typisch Franquin. Sommigen werden wel gerecycleerd en wat aangepast, maar hij krijgt de lachers toch op de hand.

Ook deze maal is het Serge Honorez die de commentaren voorziet bij originele platen. Na het verhaal, opnieuw ingekleurd door Frédéric Jannin, krijgen we pagina per pagina in de potloodversie, met de nodige informatie erbij. Serge Honorez heeft de vorige delen ook reeds mogen becommentariëren en waarom zou je iemand die dit goed doet vervangen? En ook ditmaal doet José-Louis Bocquet weer zijn duitje in de zak.

De dossieruitgaven van Robbedoes en Kwabbernoot zijn steeds mooi verzorgd en het geheel moet het vooral hebben van de achtergrondinformatie. Het verhaal an sich is natuurlijk ook zeer top maar het is de info over de ontwikkeling en de realisatie van dit alles dat het boek zijn meerwaarde geeft. Ook dit deel werd dus ten stelligste gesmaakt en we kijken dus uit naar wat Dupuis nog meer in de pipeline heeft steken wat betreft deze dossiers.