Buck Danny classic 1 Sabres boven Korea

Had uitgeverij Dupuis me daar toch wel liggen met het woordje Classic… De avonturen van Buck Danny Classic is namelijk geen nieuwe uitgave van oude avonturen, maar een nieuwe uitgave van een nieuw avontuur, maar dan in een oude, klassieke setting. Tegelijk met de nieuwe avonturen is er ook een nieuw creatief duo aan het roer: Jean-Michel Arroyo en Frédéric Zumbiehl, geen namen die direct een belletje doen rinkelen, hoewel Zumbiehl wel album 53 in de reguliere Buck Danny-reeks geschreven heeft.

Zumbiehl neemt ons mee naar de Koreaanse oorlog. Buck Danny is terug in de States om upgrades aan de Sabre-straaljager te testen. De Amerikanen nemen het in Korea namelijk op tegen de Mig-15, en een toestel dat superieur is aan alles wat de Amerikanen in de strijd kunnen gooien. Als de Noord-Koreanen dan ook nog zouden beschikken over ervaren Russische piloten, zijn de Amerikanen helemaal het haasje. Maar Buck Danny komt to the rescue, mét de vernieuwde Sabre. Alleen, de Roden weten dat ook, en schakelen hun sleeper agents in om de boel te saboteren. Als dat maar goed afloopt…

Zumbiehl heeft een meer dan aardig scenario afgeleverd. Zijn verhaal kent niet alleen een klassieke setting, ook de verteltrant sluit aan bij het ‘back-to-the-roots’-gevoel. Daarbij horen helaas ook enorme tekstballons, die soms wel de helft van een plaatje beslaan, iets waar de moderne lezer zich wel moet doorworstelen. Zodra Buck naar Korea vertrekt, komt er gelukkig meer vaart in het verhaal. De spanning wordt zelfs tot mach 1 opgedreven. En dan heb je nog tekenaar Arroyo, wiens tekenstijl perfect bij een klassieke Buck Danny past. Zijn vliegscènes zijn gewoon geweldig, de zwierigheid springt van de pagina af.

Dus, ouwe wijn in nieuwe zakken? Helemaal niet, da’s deze strip echt wel onrecht aandoen. Het is een spannende strip die niet alleen de fans van Buck Danny zal bekoren.