Het bedreigde evenwicht 1 Het bedreigde evenwicht

Dit wordt gepresenteerd als een educatieve strip en dat is zeker niet gelogen. Er was duidelijk nog veel te weten aan de Koude Oorlog dat ik niet wist. We krijgen te maken met de kleine kantjes en grote kanten van dit type oorlog. Enerzijds krijgen we dus te maken met de politieke strijd tussen twee ideologieën, en zien we ook hoe politiekers munt slaan uit bepaalde gebeurtenissen. We krijgen hierdoor een blik op het mondiale schaakspel. Anderzijds en maar gelukkig ook, daalt het verhaal voornamelijk af naar het 'echte' leven zoals het toen kon zijn in Rusland en het Oostblok.

Het begint allemaal wanneer een idealistische jongeman beslist om met zijn gehuurde tweepersoonsvliegtuigje niet de geplande route af te leggen, maar in plaats daarvan te vliegen naar de andere zijde, met name Moskou. Deze Matthias wil de mislukte topontmoeting tussen Reagan (Amerikaanse president) en Gorbatsjov (Sovjetleider) aan de kaak stellen. Hij slaagt in zijn opzet en weet de aandacht te trekken, althans van de KGB. Puur per toeval is er een Amerikaanse uitwisselingsstudent op de plaats dat Matthias landt en natuurlijk neemt hij hiervan foto's. Al vlug worden beiden door de KGB opgepakt. De actie leidt tot heel wat politiek getrouwtrek, maar ook dat de Amerikaan ineens van toerist langzaam gekneed wordt naar spion. Immers de Amerikanen laten zo een kans niet liggen en de KGB weet maar al te goed dat de Amerikanen dit niet kunnen weerstaan. De missie wordt zo gevaarlijker met de dag, maar toch is dit maar een scholier en hij, Simon, doet maar met tegenzin mee.

Het spionnenverhaal is een drager van de boodschap over de koude oorlog en hoe beide zijdes wel eens onorthodox en uiterst opportunistisch te werk gingen tijdens deze periode. Maar ook de individuele mens wordt op zijn best en slechtst getoond: het klikken en de liefde om zo maar even extremen te nemen. Desalniettemin, is het maar de vraag of het verhaal het educatief lesje kan overstijgen? Daar slaagt het toch iets minder in. Om alle facetten van de koude oorlog te kunnen belichten, wordt er soms wel sterk uitgeweid naast het basisverhaal. En toch heb ik dit met plezier gelezen.. op korte tijd heb ik veel bijgeleerd over de koude oorlog en zijn dagdagelijkse impact en dat vond ik interessant.

Het schilderwerk op de cover is niet representatief voor de tekenstijl binnenin. Daar vind je immers meer tekening dan schilderij: meer zwarte contourlijnen met een aquarel-inkleuring in plaats van een volledig schilderswerkje. Maar Declercq beheerst die stijl zonder problemen.

In het kort: informatief en gelet op Oekraïne misschien wel heel actueel.