Trollen van Troy 18 De Proffie blues

Blues kent iedereen natuurlijk het beste van het muziekgenre dat zijn oorsprong vond aan het einde van de 19de eeuw. Het kan echter ook slaan op een toestand van zwaarmoedigheid. De oorsprong van het woord is te vinden in de blauwe rouwkleur die men vroeger gebruikte in de zeilscheepvaart. Enfin, het belangrijkste is dat je weet dat dit album NIET gaat over muziek, maar wel over de depressie van Proffie, de halftrol.
Proffie heeft na lang zoeken en eindeloos proberen dé oplossing gevonden om een degelijk huis te bouwen dat alle beproevingen zou moeten doorstaan. Het een en ander houdt ook in dat hij dan eindelijk Waha ten huwelijk kan vragen en ze haar rokje voor hem kan optillen. Alles loopt zoals gepland en je ziet zijn hoop op een snelle verloving groeien per afbeelding. Tot de inwijding van zijn nederige stulpje. De trollen van Phalompe blijken verwoestender dan om het even welk natuurfenomeen en Proffie ziet z’n droom dan ook in rook opgaan en belandt in een depressie. Als alle trolse oplossingen geen soelaas kunnen brengen, besluit de stam om de mensen ter hulp te roepen. Want trollen worden niet ziek, dus het kan enkel de menselijke helft van de protagonist uit dit album zijn, die ziek is… dat spreekt voor zich!
U kan het waarschijnlijk al raden: ook in dit album zijn de boerse grappen niet ver te zoeken. Máár deze zijn gelukkig eerder beperkt en de humor is divers en kan je vinden in de manieren van de trollen, de diverse magische krachten die zo typerend zijn voor de planeet Troy én in de tekeningen. Door die diversiteit zal een grote groep mensen zich aangesproken weten door dit album.
Dit is niet het soort albums dat je koopt om slimmer te worden of voor het hoogstaande verhaal, maar puur om een half uurtje zalig onderuitgezakt in de zetel te kunnen ontspannen. En aan deze verwachtingen voldoet dit 18de exemplaar van de Trollen van Troy. Wie de rest van de reeks heeft weten te appreciëren, zal dat ook nu zeker weer doen.

Besluit: er zijn al betere albums geweest in de reeks, maar zeker ook al slechtere. Ik vind het een leuke weglezer met een van m’n favoriete trollen in de hoofdrol.