Carnet de voyage 1 Carnet de voyage

Na de finale van Wimbledon enige tijd terug wist tennisdeerne Justin Henin te melden dat ze 'a terrible two weeks' (ze bedoelde 'terrific') had gekend, waarna het bedanken van het publiek en de organisatie enigszins ironisch leek. Logisch. In 'Carnet de Voyage' kampt Craig Thompson met gelijkaardige problemen, maar dan met de Franse taal. Ook logisch, want Thompson is afkomstig uit Wisconsin en werd door zijn uitgeverij Top Shelf Productions gedurende zeven maanden door Europa gestuurd voor de promotie van zijn vorige grafische roman 'Blankets' (hier uitgegeven als 'Een deken van sneeuw').

Tijdens die rondreis werd Thompson door dezelfde uitgeverij gevraagd een reisdagboek bij te houden dat voor publicatie vatbaar zou zijn. Dat deed hij dan ook, zij het af en toe met sterke tegenzin: 'Ik voel me wanhopig en doodongelukkig!' Op zulke momenten doet de strip aan 'Meeting people is easy' van Radiohead denken, een deprimerende reportage van een uitgebluste band op tour. Bij Thompson echter geen gebrek aan gezonde zelfreflectie. Daarvoor zorgt een geestig animatiefiguurtje dat op de juiste tijdstippen in beeld komt: 'Ooo, wat zielig'. En: 'Vanaf nu moet je alleen strips over MIJ tekenen... Ik ben leuker'. Dat werkt in die mate dat zelfs reisdiarree grappig wordt. Nu is toilethumor op papier even gevaarlijk als scheermesjes in een volgepakte cockpit, maar Thompson weet het te brengen. Gladjes!

'Carnet de Voyage' beschrijft drie maanden van de zeven maanden durende promotietour die even werd onderbroken voor een trip naar Marokko, waar Thompson inspiratie opdeed voor zijn volgende werk 'Habibi'. Elke dag wordt kort op een tweetal pagina's beschreven. Was 'Blankets' een pil van meer dan 600 pagina's, dan is 'Carnet de Voyage' slechts een tussendoortje - en zo omschrijft de auteur het ook: 'Het is hopelijk aangenamer dan een diapresentatie.' Dat is het zeker.

Geen idee of Henin die finale in Wimbledon won, maar binnen enkele jaren kan wel nog voor de geest worden gehaald hoe Thompson zijn reis beleefde. Voor geïnteresseerden: vooral 10 maart, 9 april en 29 april zullen bijblijven... en de rest eigenlijk ook. Terrific!