Carmen mc Callum 9 Vendetta

Carmen had het in het vorige album zwaar te verduren gekregen en liep hevige brandwonden op. Een plastisch chirurg heeft haar nu een nieuw gezicht gegeven. Carmen wil wraak, bloedwraak. Vendetta dus. Ze wil de directeur uitschakelen die de opdracht gegeven heeft Russel te laten doden. En dat doet ze in stijl. Met die moord maakt ze enkele andere machtige mensen echter allesbehalve blijgezind. Carmen heeft deals belemmerd, en dat moet ze rechtzetten om haar vege lijf te behouden. Ondertussen wordt er ook op haar gejaagd, maar Carmen is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

Met dit album verwelkomt de reeks een nieuwe tekenaar. Emem vervangt Gess, die 8 albums lang de reeks onder zijn vleugels gehad heeft. Emem’s stijl ligt in de lijn van de vorige tekenaar. Hij legt dynamiek in zijn tekeningen, wat een pluspunt is voor een actiereeks. Helaas lijken zijn lichamen soms slordig. Verhoudingen kloppen niet altijd, en de gezichten zijn niet altijd mooi getekend. De gezichtsoperatie van Carmen is natuurlijk een dankbaar moment om in te vallen. Maar zijn Carmen lijkt zo … uitgerekt. Hopelijk betert dit in de volgende delen. Gelukkig biedt het scenario heel wat goeie actie. We gaan van Cannes naar Corsica over Barcelona en krijgen verschillende spectaculaire acties. Vervelen doet dit album nergens.

Daedalus vertaalt deze reeks in de filosofie: zachtjesaan, zo breekt het lijntje niet. De Franstalige bédéphiles zitten namelijk al aan album 13… Het kan dus sneller dan 1 album per jaar. Maar kom, zolang ze voortdoen met de vertalingen, mogen we niet klagen. Alleen nog een opmerking: eigenaardig dat uitgeverij Daedalus dit album bij de cyclus ‘Het geval E.G.M.’ rekent, terwijl dit in het Frans het begin van een nieuwe cyclus is. Foutje of bewust? In ieder geval mogen we de uitgeverij bedanken dat ze de reeks overgenomen hebben van wijlen Talent. Het blijft een van de betere sciencefictionreeksen.