Het mirakel van Vierves 1 Het mirakel van Vierves

In het Waalse dorpje Vierves-sur-Hayne is het doorgaans kalm. Het is een slapend dorpje zoals er dertien in een dozijn bestaan. Doch eenmaal per jaar is het springlevend. Dit is het moment dat de Geweifeesten druk bezocht worden. Een moment waarop zowel de avontuurlijke toerist als de lokale bewoners er alles voor over hebben om de hoofdprijs weg te kapen als ze het waardevolle gewei van het legendarische hert Gérard kunnen vinden. Zoals gebruikelijk verliest een hert op natuurlijke wijze zijn gewei en krijgt een nieuw exemplaar in de plaats. De vinder van één of twee van deze geweien kan een prijs wegkapen die niet te versmaden is. Maar het noodlot slaat toe. François, een inwoner van het dorp, heeft Gérard overhoop gereden met alle gevolgen van dien. De vrees is groot dat door het verlies van het hert de toeristen, bijgevolg dus ook het geld, niet meer zouden komen opdagen. en daar trachten François en zijn vrouw Josianne een mouw aan te passen.
Gelukkig is dit niet het enige dat toeristen naar Vierves brengt. Er is ook nog de steen die vruchtbaarheid brengt, het hertenbed, aan mensen die hopeloos proberen om aan kinderen te geraken. Maar ook deze legende zal doorprikt worden.

Het mirakel van Vierves is de eerste Graphic Novel van de hand van Inne Haine. Tijdens een workshop in Vierves-sur-Viroin kwam ze op het idee voor deze strip. Hier legde ze ook de basis van het eerste hoofdstuk onder het toeziend oog van enkele 'notabelen' in de stripwereld, namelijk niemand minder dan Hanco Kolk, Brecht Evens en Randall Casaer.

Inne komt uit een zeer productief en veelbelovend jaar wat betreft een nieuwe lichting striptekenaars. Ze studeerde namelijk illustratie-beeldverhaal aan Sint-Lukas te Brussel samen met Shamisa Debroey en Charlotte Dumortier. Dat uitgeverij Oogachtend Inne de kans geeft om haar kunnen aan de grote massa te tonen mag niet verwonderlijk zijn. Johan Stuyck van Uitgeverij Oogachtend was en van haar lesgever op Sint-Lucas.

Maar nu genoeg over Inne Haine haar levensloop. De strip, daar gaat het uiteindelijk toch over, niet? Wel Inne heeft haar eigenheid toch in de strip kunnen leggen. Dat er invloeden van buitenaf zouden zijn is niet op te maken uit de tekenstijl. Ze doet dit vlot, zonder franjes, soepel en elegant. Het ontkrachten van legendes en gebeurtenissen in het verhaal doet ze heel geleidelijk. Verrassend komt ze uit de hoek met haar vertelstijl. Eenvoudig, op het emotionele af, vertelt ze haar verhaal. Met de nodige suspense en bijbehorende humor. Het leest vlot, zeer vlot, aangenaam en bij wijlen echt meeslepend. Het is dan ook niet te verwonderen dat je het boek sluit met een gevoel van 'ik wil meer'.

Dit eerste 'probeersel' is een schot in de roos. Het heeft alles in zich om een topper te worden. Hopelijk wordt Inne geen eendagsvlieg en mag ze ons nog vaak bekoren met gelijkaardige of nieuwe uitdagingen.

En voor wie er niet genoeg van kan krijgen is er ook nog het Gérard-spel. ;-)