Magasin General 9 Notre-Dame-des-Lacs

Met gemengde gevoelens keek ik bijna 2 jaar uit naar het volgende deel van de sublieme reeks van de hand van Loisel en Tripp. Gemengd, want enerzijds was er dat enorme verlangen om het volgende boek te lezen en anderzijds was er het gevoel van het nakende afscheid. Er zal immers nooit meer een volgend deel komen en dat voelt vreemd na al die jaren meeleven met die kleine gemeenschap in Quebec tijdens de jaren ‘20 van de vorige eeuw.
Maar liefst 128 pagina’s heerlijke lectuur krijgen we met deze nummer 9 tussen de kiezen. Bijna 100 bladzijden worden gevuld met het gezapig voortkabbelen van de levens van de mensen uit Notre-Dame-des-Lacs. We zien hoe de vrouwen, bijgestaan door enkele mannen, deze volgende winter doorkomen. Sedert het vorige vertrek van de mannen is er heel wat veranderd. De gemeenschap is levenslustiger geworden, de liefde bloeit her en der op en op de koop toe is Marie ongehuwd zwanger. Bovendien nadert de boot van Noël zijn voltooiing. Héél wat stof om te verwerken dus. Toch kabbelt het verhaal, net als in de andere albums, rustig verder. Je hebt nooit het gevoel dat Loisel en Tripp enkele zaken te snel moesten afhaspelen of dat ze tijd en plaats tekort kwamen om een einde te breien in de stijl van dit epos. Een tempo dat past bij de tijdsgeest van dat moment.
Een verhaal zoals dit is natuurlijk nooit echt helemaal af. De levens die we al zo lang volgen gaan immers gewoon door. Maar daar hebben beide heren auteurs iets op gevonden. Het geheel wordt erg mooi afgerond door 28 bladzijden ‘foto-album’. Jacinthe, de levenslustige reisgenote van Marie naar Montréal, vertelt daarin het verhaal van het gehucht waar we ons ondertussen zo goed thuis voelen. Ze doet dit aan de hand van de foto’s die ze nam met het toestel dat ze in de grote stad kreeg van Philomène en deze bestrijken de jaren 1927 tot 1936. De belangrijkste momenten uit de laatste 5 albums komen daarbij aan bod, maar we zien er ook de jaren na dit afscheid in voorkomen. Een soort epiloog dus. Erg leuk. Het verzacht het afscheid van deze reeks een beetje, maar toont tevens ook aan dat, indien de auteurs hadden gewild, er nog stof genoeg was om verder te gaan. Desalniettemin vind ik het een moedige beslissing om nu, op een hoogtepunt, te stoppen en het concept niet tot vervelens toe uit te melken (hoe onwaarschijnlijk dat ook moge klinken op dit moment).
De tekeningen. Wat moet een mens daar nu nog over zeggen? Het samenspel van de twee top-auteurs is subliem en geeft de ideale sfeer weer. Je kan je eindeloos vergapen aan allerlei details die mee het verhaal maken. De humor in dit album is grotendeels afhankelijk van kleine zaken die Loisel en Tripp integreren in het geheel. Let bijvoorbeeld eens op het gedrag van de verschillende dieren die doorheen het gehele boek voorkomen. We worden met andere woorden opnieuw verwend en daar kunnen we alleen maar blij om zijn!

Besluit: een perfecte afsluiter van een top-reeks! Vanaf nu kunnen we alleen maar hopen dat beide heren samen een nieuw project uit de grond stampen...