Angel Wings 1 Burma banshees

Eind tweede wereldoorlog. Een luchtbrug tussen Pakistan, India en China kan het verschil maken tussen leven en dood. De Japanse troepen bezetten Birma en houden hun volgende doelen, India en China in het vizier. De opmars van de 'Jappen' moet dus zo snel mogelijk gestopt worden.
Angela McCloud, lid van de 'Woman Airforce Service Pilot', in het kort WASP genoemd, is één van die piloten die deze dodenvlucht over de Himalaya onderneemt. Dit met risico voor haar eigen leven. Maar er is op de vliegbasis Malir, tien kilometer van Karachi, geen enkele vrouw die meer 'ballen aan haar lijf heeft' dan Angela, zelf meer dan sommige van haar mannelijke collega's. Samen met luitenant Robin Clower neemt ze dus de stuurknuppel in de hand om 'de Aluminium Trail' en de bergen te trotseren.

De naam Aluminium Trail komt van het aantal neergestorte vliegtuigen in het gebergte waarvan de metalen rompen zodanig weerspiegelen dat het net is of er daar beneden een baan is. Hugault en Yann zijn de bedenkers van deze reeks. Yann is scenarist, Hugault is dan weer de tekenaar en inkleurder van dienst. Het kan niet de bedoeling zijn om deze twee heren hier nog eens uitgebreid voor te stellen want daarom hebben ze al teveel goede tot zeer goede series verwezenlijkt. Dat Hugault ook hier weer eens laat zien dat hij een vliegend tuig beter kent dan de ontwerper zelf en ook dusdanig op papier kan zetten, daar fronzen we geen wenkbrauwen meer van.

Ook deze maal, dus, is het moeilijk om te zeggen wat het het mooist en meest sensueel getekend is. De dames met ronde vormen of de vliegtuigen die meer gestroomlijnd zijn. Ze zijn samen met een even grote passie op papier gezet en stralen schoonheid en charme uit. Dat het verhaal dan ook nog eens spannend geschreven is en op geen enkel moment verveelt is dus mooi meegenomen. Ook het simpel houden van de technische details, de prachtig getekende bergtaferelen en de humor die tussen de personages heerst zorgen ervoor dat alles zeer te smaken valt.

Een simpele, mooi getekende, entertainende strip met een goed en opbouwend scenario. Alles zorgt ervoor dat de start van deze nieuwe reeks veelbelovend is.