De complete Baard en Kale 1 Die duivelse meneer Stomp

Voor de integrale uitgaves van Baard en Kale is gekozen voor een thematische bundeling in plaats van een chronologische. Deze eerste integrale heeft als thema, en gelet op de titel zal het niet verbazen, de grootste tegenspeler van Baard en Kale met name de heer Stomp. En dit is direct een schot in de roos. Stomp moet zowat de meest populaire slechterik zijn die rondloopt in deze reeks... terecht trouwens.

Stomp is zowat alles wat Baard en Kale niet zijn: hij heeft klasse en straalt dat ook uit. Hij is steeds kalm en koel, ook onder druk. Hij laat zich dan ook niet uit het lood slaan wanneer het even tegen zit. Steeds weet hij de rest van de wereld een stapje voor te blijven. Kortom hij is een voornaam en intelligente heer. Maar hij heeft er tevens voor gekozen om via een crimineel pad zijn rijkdom uit te breiden. Dit is de man die Baard en Kale moeten stoppen. Ze lijken hier zeer slecht uitgerust voor, niet? Een beetje argeloos, af en toe lui, geen grote charmeurs en zeker niet de slimsten van de klas.. hoe kunnen zij Stomp afstoppen? Nou, nooit echt helemaal hé, maar de pogingen zijn zeer verdienstelijk, tot grote ergernis van Stomp.

Deze eerste integrale bevat een uitgebreid en interessant dossier over de creatie van Stomp. Daarnaast zijn 3 verhalen opgenomen: De Witte Hand, Stomp komt terug en Hokus Pokus Pas.

Het eerste verhaal, De Witte Hand, brengt de twee hoofdrolspelers voor de eerste keer in contact met Stomp en zijn bende, de Witte Hand. Via een misverstand worden ze meegesleept in een wapendeal dat grotendeels door Stomp georkestreerd was. Maar de tussenkomst van Baard en Kale zorgt er voor dat de deal mislukt en dat de Witte Hand heel wat verliezen kent. Stomp zelf blijft echter ongrijpbaar voor de twee. Dit verhaal is vooral het begin van de zoektocht naar wie er achter het masker van Stomp zit. Dit geheim zal blijven nazinderen in de rest van de reeks.

Na het introductie-verhaal, komt de strijd tussen enerzijds Baard en Kale en anderzijds Stomp pas volledig op gang in de volgende verhalen. We merken dit ook, want het tweede verhaal 'Stomp komt terug' schakelt meteen een paar versnellingen hoger en levert hierdoor een erg spannend en leuk verhaal af. Baard en Kale worden uitgenodigd door graaf Del Marco, een reder. Hij heeft een nieuw, revolutionair schip in de maak op zijn scheepswerf dat blijkbaar ook aantrekkelijk is voor Stomp. Baard en Kale gaan deze nieuwe uitdaging maar al te graag aan, immers ze hebben nog wel een eitje te pellen met de ontsnapte crimineel. Echter, ook Stomp ziet ze graag komen want hij wil best wel een beetje wraak nemen voor hun vorige tussenkomst die hem veel geld heeft gekost. Dit is dan ook een schaakspel met verschillende laagjes. Een echt plezier om te lezen. Wie zijn valstrik zal uiteindelijk dichtslaan over de tegenstander?

Net wanneer je denkt dat Baard en Kale de doodsteek hebben toegebracht aan Stomp, plaatst hij hen voor een nieuwe verrassing. En zo begint dit derde verhaal. Opnieuw begaat Stomp en zijn bende een reeks criminele feiten, maar deze keer zijn ze zo luid en duidelijk aangekondigd dat je op voorhand al weet dat ze dienen om Baard en Kale uit hun tent te lokken. En dat lukt. Met andere woorden, we krijgen opnieuw een schaakspel van hoog niveau tussen de twee partijen. Gewoon genieten.

Toch even vermelden dat dit een zeer mooie uitgave is van Arboris: nette hardcover met prachtige vormgeving binnenin. Dank u, want deze reeks verdient dat echt wel.

In het kort: zeer sterk begin van deze reeks van bundelingen uit Baard en Kale.