Ronin (Lion) 1 Ronin

Om iedereen duidelijk te maken waar de titel van het verhaal van komt citeer ik graag uit Wikipedia.be: Een ronin was een samoerai die geen daimyo of andere meester (meer) diende. Dit kon komen omdat hij door zijn daimyo weggestuurd was, zijn daimyo gestorven of in ongenade gevallen was bij de shogun, of omdat hij zelf verkoos geen meester te dienen. Een samoerai die ronin werd omdat hij werd weggestuurd, leefde meestal afgelegen in de bergen, waar hij bandieten doodde, en probeerde om weer bij zijn meester in de gratie te komen. Soms kwamen meerdere ronin bij elkaar en om samen over te gaan tot plunderen.

Dit eighties verhaal van Frank Miller, meer bekend van de iconische verhalen "Sin City" en "300" (beiden in verfilming uitgebracht), is een ode aan het kunnen van deze man, ook al is dit eerder werk en voor deze tijd misschien gedateerd. Wat niet wegneemt dat de apocalyptische tekeningen die zich afspelen in een verder gevorderde 21ste eeuw verbluffend en overdonderend zijn. Het verhaal speelt zich op twee vlakken: De tijd dat de samoerai nog alle eerbied kregen van het gewone volk en dus ook in een futuristisch toekomstbeeld.

Het resultaat van deze bundeling, deze, zoals RW het zo mooi formuleert, Absolute, is dan ook van een zeer grote waarde voor alle comic liefhebbers, ook al zal menigeen hier misschien zijn twijfels over hebben. Het is niet omdat een verhaal dertig jaar geleden een ware ommekeer heeft teweeggebracht in de Amerikaanse stripwereld dat we daar nu nog even euforisch over zijn. De tekeningen zijn daarom net iets te flagrant uit die periode. Hier doel ik voornamelijk op de manier van inkleuren. Geen enkele huidige tekenaar of inkleurder zou er nog maar aan denken om een soortgelijk pastelkleurig ensemble op papier te zetten en dan, vol voldoening zijn strip, op de markt te brengen.

Toch, en dit is de meerwaarde van deze uitgave, herkennen we al gauw de trekken die Frank Miller zal perfectioneren in zijn latere werk. De tekeningen, die hier nog wat grauw en ruw lijken, zal de aandachtige lezer zeker herkennen in Sin City, 300 en dies meer. Deze veelgeroemde beeldroman mag dan al een revolutionaire strip heten, die mede aan de basis lag van een nieuwe generatie comics, toch ligt het niet voor de hand om hier, met wat er hedendaags op de markt is, als jonge lezer, vol enthousiasme door te lezen. De oudere lezer, mezelf bij gerekend, geniet natuurlijk met volle trekken van het verhaal. Nostalgie van de eerste tot de laatste pagina.

Bij volgende opmerking heb ik feedback nodig van ons aller Gently, de bereidwillige medewerker van RW-Lion die jou en mij voortdurend op de hoogt houdt van het reilen en zeilen van zijn uitgeverij op Stripinfo.be: Persoonlijk kreeg ik vaak de indruk dat deze strip oorspronkelijk bedoeld was om op een kleiner formaat uit te geven wat de tekeningen in dit grote formaat soms wat uitgetrokken en bijgevolg een wat fletser resultaat geeft met als gevolg dat je vaak een gevoel van onafgewerkt materiaal krijgt. Klopt dit?