Aéropostale - Legendarische piloten 1 Guillaumet

Even Wiki er bij roepen.. Aéropostale was een luchtvaartmaatschappij die zich specialiseerde in het vervoer van post. Hun uitgangspunt bestond eruit om Frankrijk te verbinden met hun kolonies in Afrika en Zuid-Amerika. In 1918 ging het bedrijf van start en in 1929 werd er uitgebreid in Zuid-Amerika met een route over de Andes. En het is daar dat dit verhaal zich afspeelt.

Henri Guillaumet was een Franse piloot in dienst van de Aéropostale. In feite was hij diegene die van de Andes zijn speeltuin had gemaakt. Tijdens de 92ste keer dat hij de Andes overstak, liep het mis. Door het zeer slechte weer crashte hij in de onherbergzame bergen. Zijn overlevingstocht is de kern van deze strip. De schier onmogelijke opdracht om zelf uit de bergen te geraken gecombineerd met de slechte voorzieningen aan boord voor juist zo een noodgeval, zorgden er voor dat het een ongelooflijk hels karwei was, maar Guillaumet kende het woord opgeven niet. Hij overleefde het.. maar net, maar dat is meer dan goed genoeg om in de geschiedenisboeken te komen.. en dus ook om verstript te worden.

Wat een begin van een nieuwe reeks: een waargebeurd verhaal van een man die geen schrik had van risico te nemen en in gevaarlijke situaties nooit opgaf.. een echte avonturier die zijn leven zonder compromis aanpakte. En dit avontuur is eentje dat kan tellen. Om dat te overleven moet je van het juiste hout gesneden zijn. Ik heb dan ook bewondering voor wat hij hier gepresteerd heeft.

Maar naast het tonen van een sterk staaltje overlevingsdrang, sta ik pas echt paf van de tekeningen. Dit verhaal ademt de kracht van de Andes uit. De mooie pracht van zulk een majestueus gebergte, maar ook de koude en onleefbaarheid van zulke plaatsen. Wow, wat een plaatjes van de Andes die je vol bewondering bekijkt terwijl je weet dat diezelfde Andes ondertussen Guillaumet langzaam aan het doden is. Vreselijk mooi.

In het kort: een te volgen reeks, want ook de andere piloten van dit bedrijf hebben hun eigen indrukwekkend verhaal te vertellen.