Batwoman (Lion) 1 Hydrologie

La Llorona is een raadselachtige vrouwelijke verschijning die zich wentelt in het verdriet van anderen en die onschuldige kinderen doet verdwijnen in het zilte sop.
Tegen deze achtergrond worstelt Batwoman, de nieuwste held van Gotham, met haar eigen gevoelens en verleden. Bijgestaan door haar nicht, gekend als Flamebird, tracht ze de ?huilende vrouw? op te sporen en talloze verdwenen kinderen te redden. Als die nog in leven zijn tenminste? Maar niet enkel zij is op jacht, ook Bones, de directeur van het Department Of Extranormal Operations, ziet een kans. Hij wil Batwoman immers ontmaskeren en inlijven bij z?n groep en daarom stuurt hij agent Chase naar Gotham.
De start van dit boek is eigenlijk een knappe introductie van de protagoniste. Door de ogen (of verrekijker) van Batman zien we deze atletische vrouw in actie en leren we haar motivatie en een deel van haar achtergrond kennen. Pas daarna start het eigenlijke hoofdverhaal.
Dat verhaal telt heel wat bizarre creaturen die de stad Gotham bevolken. Kijk niet raar op van dierlijke wezens, spookachtige verschijningen en een dikke sigaren rokend geraamte. Wie niet direct gewonnen is voor dit genre, moet zich door deze beelden echter niet onmiddellijk laten afschrikken, want dit epos gaat heel wat verder dan bizarre creaturen en bloedige actie. Naast het hoofdverhaal ligt de nadruk immers veel meer op hoe de protagoniste worstelt met haar verleden. De onthullingen daarrond worden vernuftig verweven met de gebeurtenissen die plaatsvinden in de verdorven stad. Williams en Blackman slaagden erin om heel wat boeiende uitgangspunten op een aantrekkelijke manier met elkaar te verweven. Het is geen gemakkelijk boek geworden, maar door de opbouw is het toch goed te snappen.
Nog even meegeven dat er een verhaallijn wordt afgerond, maar dat er op het einde blijkt dat dit slechts een draadje was van een groter raamwerk. Het is dan ook uitkijken naar het vervolg.

De knappe grafische prestatie van Willimas III maakt van het lezen van dit boek een heel bijzondere ervaring. Heel wat tekentechnische ingrepen zorgen ervoor dat dit een heel divers kunststuk is geworden. Een groot deel van de bladzijden zijn complex van opbouw en vragen wat tijd om volledig tot je te laten doordringen. De tekenaar gebruikt maar zelden een klassieke pagina-indeling. Door de vaak chaotische ogende opbouw kan er heel wat informatie in één pagina worden gestopt, waardoor je ook wel wat meer tijd nodig hebt om alles te bekijken en goed tot je te laten doordringen. Vooral voor wie dit niet gewoon is, kan dat wennen zijn.
Besluit: liefhebbers van superhelden én van een goed verhaal komen ook deze keer niet bedrogen uit bij RW.