Drie vruchten 1 Drie vruchten

Dit is een sprookje. ja, echt. En toch kan je het beter niet voorlezen aan je kleine spruit. Nachtmerries en bijgevolg slapeloze nachte zullen zijn en jouw deel zijn.

Het verhaal vertelt de tragedie die een koning ondergaat als je op een zekere leeftijd de dood tegemoet ziet. Nog groter is diezelfde tragedie als je dan ook nog een panische angst hebt om het tijdelijke met het eeuwige te ruilen. Hij spreekt met de grootste geleerden van zijn rijk maar die kunnen hem niet verder helpen. Het eeuwige leven is een utopie want alles is eindig. "Zelfs de rots slijt allengs af en verdwijnt" zoals de eerste wijze orakelt.
Tot op een dag een magiër zich aanbiedt op het hof en de koning belooft dat er inderdaad een manier is om de dood te overwinnen. Voorwaarden? Wel, de dochter zal de bruid van de magiër worden en, hier komt het, de koning moet het vlees eten van de dapperste onder zijn drie zonen. Zonder scrupules hangt de koning een verhaaltje op van opvolging en zo en de drie zonnen besluiten de uitdaging aan te gaan.
Ieder maakt zich klaar voor zijn queeste, maar niet zonder afscheid te nemen van de koningin die elke zoon een lichtgevend, gevleugeld insect geeft. Als hun iets overkomt zal dit beestje het de koningin laten weten.
Tijd om te vertrekken en te slagen in je taak, dus.

Deze donkerzwarte vertelling kan toetsen aan de beste, meest lugubere sprookjes uit onze kinderjaren. Dracula of Frankenstein komen nog het dichtste bij dit genre qua horor-gehalte. Zidrou heeft met dit verhaal een voor hem totaal onbekende weg bewandeld en dat met bravoure. Je valt midden in het verhaal en doorloopt dan pagina's van gruwel en fantasie. Grimm kon de mensen de bibber op het lijf jagen, Zidrou is een waardige opvolgen in het kwadraat.
De tekeningen zijn bijwijlen prachtig maar je moet er in het begin even aan wennen. Blijkt dat die uiteindelijk perfect bij het scenario passen en de donkere tinten alles nog wat mysterieuzer, zeg maar griezeliger maakt.
Deze tweede samenwerking tussen Zidrou en Oriol mag wederom een succes genoemd worden.

Even Blloan quoten: 'Een gruwelijk verhelderend sprookje over de mens, zijn zwakheden, zijn weerzinwekkende verlangens.' Wat kan ik hier nog aan toevoegen? Prachtige uitgave met een schitterende inhoud. Ook deze maal heeft Blloan een topper onder zijn vleugels.