Het tiende volk 1 Aha

Gorilla avonturenstrips gelooft in de reeks ‘Het tiende volk’ van Emmanuel Despujol en is bijgevolg begonnen met de uitgifte van deze albums. Nu ja, van dit album. Er is immers nog geen vervolg verschenen (ook niet in het Frans trouwens), maar ik ga ervan uit dat de volgende delen er (weldra) aankomen. Eigenlijk is het bewonderenswaardig dat men deze stap durft nemen, want er is immers nog nauwelijks een referentie naar verkoopcijfers in eender welk land. Niet dat dat een garantie vormt voor een succes in onze streken, maar het kan toch al een indicatie zijn…Denk nu echter niet dat ik de uitgave een misstap of vergissing vind van de uitgever.
Het tiende volk handelt over een vergeten wereld waar menselijke en zoömorfe wezens samen leven met respect of angst voor elkaar. De geestelijken worden met diverse krachten gezegend door hun god. Aha de dwerg is zo iemand. Bovenal is hij dankzij die god onkwetsbaar en dat heeft duidelijk een weerslag op z’n karakter. Aan zijn speelse en onbekommerde tijd komt echter abrupt een einde als de grootste en meest gerespecteerde priester van zijn tijd z’n geloof afzweert en mogelijks een ingrijpende en onomkeerbare gebeurtenis in gang zet en Aha daarom op een belangrijke missie wordt gestuurd.

Dit verhaal heeft voor mij alles wat een degelijk fantasie-epos in dit genre moet hebben. Een vleugje magie (zonder overdrijven), flamboyante persoonlijkheden, een veelheid aan volkeren die elk hun eigen gebruiken en hebbelijkheden bezitten, vaart en spanning. Bovendien ben ik altijd wel te vinden voor wat godslastering, waarbij mens (of dier-mens) zich afkeert van een god omdat deze almachtige toch niet zo vredelievend en vergevingsgezind lijkt als wordt beweerd of gedacht.
De auteur claimt de mythologie der mythologieën te brengen in zijn epos. De 9 volkeren, zoals de Ded-Wen en de Khnum, lijken dan ook op bekende mythologische figuren. Er wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van plaatsnamen uit het oude Egypte. Het spreekt voor de man dat hij er niet voor gekozen heeft om van dit eerste album een introductie te maken waarin alle omstandigheden uit de doeken worden gedaan. We leren de nodige gebruiken en onderlinge relaties stapsgewijs kennen, gespijsd door de nodige gebeurtenissen.
Na deze meer dan behoorlijke start hoop ik dat de auteur voldoende inspiratie vindt om de rest van dit epos aantrekkelijk te houden en vooral dat hij ons blijvend kan verrassen!

Het tekenwerk van Despujol is ook meer dan behoorlijk. Niet spectaculair, maar toch meer dan afdoend om er een leuke kijkervaring van te maken.

Besluit: over de keuze voor hardcover is weliswaar te discussiëren, maar dit album verdient zeker een plaats tussen de vele uitgaven die jaarlijks ons deel zijn!