January Jones 7 Het lijk van Lenin

In deze strip krijgen we twee verhalen, namelijk 'Het lijk van Lenin' en 'Het halve werk'. De hoofdbrok is voor Lenin. Tijdens een rustige vlucht belanden January en haar mecanicien Rik per toeval in Rusland. Jah, het pré-gps tijdperk, hoe ging dat toen. Dat de Russen daar niet mee kunnen lachen mag duidelijk zijn. January wordt uit het luchtruim geschoten, opgepakt en op transport gezet naar een strafkamp in Gulag (ja, echt, we zitten nog maar aan pagina 6 van het verhaal.)
Eens daar aangekomen moeten ze zich weren om respect te krijgen van de medegevangenen. Gelukkig is dat niet van lange duur. Een zekere Stalin komt aan het oor dat een Amerikaanse piloot en een Nederlandse onderhoudsman en zal onze twee helden gebruiken als leden van de samenzwering van Boecharin.
Zo verzeilen January en Rik in het Kremlin waar het echte avontuur nog moet beginnen.

Gebruikelijk is dat Martin Lodewijk het scenario schrijft voor January Jones en dat doet hij voor dit zevende deel ook gedeeltelijk. 'Het halve werk' is nog op tekst van Lodewijk maar voor 'Het lijk van Lenin' staan Eric Heuvel er helemaal allen voor. Met brio is hij in deze opdracht geslaagd. Het verhaal is naar Lodewijk's normen geschreven en met zijn gebruikelijke schwung op papier gezet.

Dat het kortverhaal ook een zekere betekenis heeft, en zeker voor de twee auteurs van Jones spannende verhalen mag toch wel even verduidelijkt worden. 'Het halve werk' was in feite de heropstart van January's verhalen. Na 17 jaar kwamen Heuvel en Lodewijk samen om deze reeks terug op te nemen. Het verhaal, net zoals 'Het lijk van Lenin' werden voorgepubliceerd in het blad EPPO

Voor alle duidelijkheid, Lodewijk is ondertussen bezig aan een scenario voor het achtste deel van 'January Jones'. Het is dus niet zo dat Eric Heuvel er in de toekomst alleen voor zou staan, integendeel.

Dit zevende, voor de eerste maal gepubliceerde, January heeft het dus. Een meeslepend verhaal met de nodige kwinkslagen in Heuvels eigengemaakte tekenstijl. Blij dat de heren de reeks weer hebben opgenomen.

De twee eerste pagina's, met dank aan onze vrienden van SSZ: