Superman: Voor alle seizoenen 1 Superman: Voor alle seizoenen

Als de namen Jeph Loeb en Tim Sale samen op de cover staan, gaat mijn hart al sneller slaan want beide heren hebben me al veel leesplezier bezorgd met hun batmanverhalen. Kort na het verschijnen van de miniserie “De lange halloween” in de jaren 90 van de vorige eeuw mochten ze ook een verhaal maken over Superman. De andere grote superheld van DC Comics.
Net als hun Batman verhaal speelt dit Superman verhaal zich ook af aan het begin van diens carrière als superheld. Ook de duur van het verhaal is een jaar. Maar in tegenstelling tot de feestdagen die het thema vormen in “De lange halloween” staan hier de seizoenen centraal. Ook opvallend is de voice over die in elk seizoen meespeelt, maar die telkens de gedachtengang van een ander nevenpersonage weergeeft. Jonathan Kent, Loïs Lane, Lex Luthor en Lana Lang nemen elke een seizoen voor hun rekening. Daarbij geven ze vooral hun mening over Clark Kent/Superman. Voor elk van hen is hun ontmoeting met Clark/Superman bepalend voor de verder loop van hun leven.
We volgen Clark Kent van in Smallville waar hij in het voorjaar zijn middelbare school afmaakt naar de grote stad Metropolis waar hij naast journalist ook superheld gaat spelen en daarmee direct in confrontatie komt met Lex Luthor. Clark Kent is als jonge held nog onzeker over zijn rol en worstelt nog met zijn krachten en wat hij er mee kan/moet aanvangen. Daar lijkt Lex Luthor handig gebruik van te maken.
De tekeningen van Tim Sale zijn minder donker dan Batman, maar dat ligt natuurlijk vooral aan de reeks. De vrouwen zijn typisch Sale, alleen Superman zelf valt me wat tegen. Hij is nogal buitenproportioneel gespierd. Ook de inkleuring is opvallend, minder fel dan we gewend zijn in veel andere comics.
Dit lijkt dus een simpel coming of age verhaal, maar het gaat verder want Superman wordt hier voor het eerst geconfronteerd met de gevolgen van zijn superheld zijn: hij moet leren leven met de eenzaamheid die het gevolg zijn van zijn superkrachten. Gelukkig kan hij toch nog terugvallen op de Kents en Lana Lang.
Kortom ook deze keer hadden Loeb en Sale me helemaal in hun greep!