J.Rom - Force of Gold 2 Helder

J.Rom kent nu zijn tegenstander, Abaddon, en zal er alles aan doen om hem tegen te houden nog meer gebouwen te verwoesten en mensenlevens te vernietigen. Maar eenvoudig zal dat niet worden. Iedereen denkt immers dat het J (zoals anderen J.Rom noemen) is dat de catastrofes veroorzaakt en bijgevolg zit de hele politiemacht achter hem aan. Ook Force, de illegale heldengroep die voor deze ramp toch terug in actie schiet en waar J ondertussen een deel vanuit maakt, ligt in de gevarenzone. Terwijl J de laatste ramp probeert tegen te houden, wordt het gebouw van Force aangevallen. Pi en Birdsong komen in de vuurlinie te liggen en ongehavend ontsnappen zit er niet in. En ook J krijgt het moeilijk.
Onderweg leren we wel meer bij over de tegenstander en zijn motieven, want hij is diegene die J en Force er in probeert te luizen. Dit is, met andere woorden, een prachtig uitgedokterd, vooropgezet spel dat, voorlopig althans, aan de winnende hand lijkt te zijn. Elke reactie van de Force en J was voorzien en het is blijkbaar moeilijk om uit de oude patronen te ontsnappen.

J.Rom is een heldenreeks, waarbij men toch wel gekeken heeft naar Amerikaanse voorbeelden om dit verhaal af te leveren. Het is dan ook een bekend verhaal: de goeden tegen de slechten, waarbij het bijna onmogelijk lijkt voor de goeden om te winnen. Gelukkig is dat niet erg, anders zouden er maar weinig superheld-verhalen overleven, het is vooral de manier waarop het verhaal gebracht wordt dat van tel is. Waar deel één echt wel diepte uit clichés, is dat in dit deel al veel minder het geval. De auteurs hebben hun richting gevonden en dat loont. Dit deel is beter en interessanter. Leuke twists en wendingen, de dynamische opeenvolging van cuts tussen de twee lopende situaties, het geweld dat soms expliciet weergegeven wordt en soms slechts gesuggereerd wordt en beide werken.. het zit goed ineen.

De tekenstijl kan niet anders dan heel actief te zijn en soms denk ik in een aflevering van Dragon Ball Z te zitten. Veel kleur en veel effecten om zo de krachten van de superhelden te laten springen uit de pagina.. het werkt allemaal samen om een verhaal neer te zetten dat als een F16 er van door gaat.

In het kort: het tweede deel geeft een gevat antwoord op de verzuchtingen van velen