De grote dode 5 Paniek

Loisel, bijgestaan door Dijan, verblijdde ons 8 jaar geleden met een zoveelste top-reeks. Wat begon als een schijnbaar rustig voortkabbelend verhaal in een parallel universum, veranderde na het eerste album in een ware wervelwind aan gebeurtenissen en elkaar afwisselende settings. De hoofdbrok van het verhaal speelt zich na het eerste album (voorlopig) niet meer af in de parallelle elfenwereld die we in deel 1 leerden kennen, maar in een door de apocalyps getroffen Frankrijk, waar de meerderheid van de mensen door de globalisering geen werk meer heeft en tot overmaat van ramp gigantische aardbevingen hebben plaatsgevonden die een immense verwoesting hebben aangericht doorheen het hele land (maar ook in de rest van de wereld). Een hermafrodiet priesteres uit het andere universum zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, maar het hoe, wat en waarom blijven (voorlopig?) een raadsel.
Ondanks de heftige gebeurtenissen en de vele vragen die de auteur op een korte tijd bij ons oproept, slaagt deze er toch in om het verhaal op een overzichtelijke en allesomvattende manier te brengen. Vaak kan je bij een reeks voelen dat men de boel rekt om nog wat extra albums op de markt te kunnen brengen, maar dat is hier geenszins het geval. Door uitgebreid de tijd te nemen om ons onder te dompelen in de wereld van de verschillende personages, krijg je als lezer echt voeling met de verwoeste wereld en met de bijzonderheid van het meisje dat geboren werd uit de schoot van een aardse vrouw en buitenwereldse priesteres. Hierdoor wordt de spanning opgebouwd en krijgen we zicht op het grotere geheel.
Mallié, die onder andere meewerkte aan ‘Op zoek naar de tijdvogel’, kan de sfeer die nodig is voor dit album perfect vatten in z’n tekeningen. Terwijl ik dit schrijf, giert buiten de wind en slaat de regen tegen de ramen. Taferelen die dicht aanleunen bij een groot deel van wat in dit album gebeurt. Of dat het het effect versterkt of niet, in dit album ben ik weg van z’n regen- en storm-taferelen die je als lezer doen verlangen naar de zon.
Deze reeks loopt reeds behoorlijk wat jaren. Tussen delen 2 en 3 moesten we 3 jaar wachten en ook tussen delen 4 en 5 was dit het geval. Hopelijk volgt het volgende album snel en volgt er dan niet weer een wachttijd van enkele jaren, want dat ga ik echt niet aankunnen. ;-)

Besluit: alweer een topper van de hand van een meester die erg goed blijkt te kunnen samenwerken met andere grootheden zoals Dijan.