Oorlogsvrouwen 2 Sophie Scholl

Oorlogsvrouwen is een reeks van Casterman die vrouwen die een al dan niet belangrijke rol in de tweede wereldoorlog hebben gespeeld even in het daglicht willen plaatsen. Met Sophie Scholl zitten we bij een groepering die pamfletten verdeelde over verschillende delen van Duitsland met een zware kritische ondergrond tegen het huidige regime, geleid door Adolf Hitler. Een spionne, die niet echt pro Hitler is maar die haar taak altijd tot een goed eind brengt, moet zich infiltreren in het ondergrondse verzet. Dit doet ze door de schrijvers van de pamfletten op te zoeken en zo stoot ze op Sophie Scholl, een 18-jarige, scherp van de tong en voor de honderd procent achter haar idealen. Door haar relatief naïeve manier van handelen zorgt ze er voor dat het netwerk in nauwe schoentjes komt, dit, uiteraard, buiten haar wil om. Sophie haalde haar 23ste verjaardag niet.

Oorlogsvrouwen zou zich beperken tot slechts vier delen, maar als je deze twee verschenen delen hebt gelezen zou je dit haast jammer vinden. De verhalen, en zeker hun afloop, zijn nooit positief. De inzet van de dames daarentegen... Zij zijn de onbekende heldinnen die er deels voor gezorgd hebben dat wij momenteel geen Duits spreken en geen tiran, noem het Fuhrer als je wilt, als leider hebben. De manier dat het verhaal opgevat worden, startend met een beeld in de toekomst waarin een jonge Duitse soldaat een vrouwelijk gevangen van drinken wil voorzien, is een zeer aparte maar mettertijd duidelijk instap. Dat het hele verhaal je met een stomp in de maag de realiteit van die periode laat voelen is dan ook weer een feit. Hoe lieftallige mensen elkaar de duvel aandoen gewoon omdat ze hun idealen willen verwezenlijken...

Enfin, weer een prachtig epos dat je met bibberende knieën door een zeer zwarte periode van ons geschiedenis loodst en je bij het sluiten van het verhaal met een wrang gevoel laat zitten. De opzet van scenarist en tekenaar is zeer geslaagd. Het verhaal is beklijvend en pijnlijk realistisch.