De grot der herinnering 1 De grot der herinnering

We rijden samen met een moordenaar op de donkere wegen van Bretagne en komen mensen ter paard tegen die ons de weg wijzen. Dan valt de euro pas echt... ook de wagen ziet er uit als eentje van het begin van de 20ste eeuw. We zijn dus een stuk terug in de tijd gegaan. De moordenaar is gevlucht en nu op zoek naar een plaats waar hij zich kan verschuilen voor de politie en een uithoek van het land lijkt daar geschikt voor.

Al vlug echter begint zijn gedrag op te vallen, maar toch wordt hij welkom geheten. Wanneer hij een bepaalde legende hoort, met een schat uiteraard, kan hij er niet aan weerstaan om er toch naar op zoek te gaan. In een grot aan de kust zou een toegang zijn naar de rijkdom. En bij zijn boottochtje gaat hij aan land in zo'n grot. Er vind op dat zelfde moment een landverschuiving plaats, waardoor zijn uitgang naar de zee afgesloten is. Hij moet bijgevolg wel zoeken naar een uitgang via de andere richting, de onbekende dieptes van de grot. Die dieptes brengen echter een verrassing: een wereld in de grot. Hierdoor denkt Cythraul, want zo heet de man, natuurlijk dat hij goed op weg is naar het vinden van de schat. Dit is echter een verhaal van Andreas, dus niets is zo maar wat het lijkt. Welkom in de wereld van sages en legendes.

Andreas kiest dikwijls een moeilijker pad om zijn verhaal te vertellen. Dit is, voor hem, redelijk rechtdoor naar de finishlijn. Wil dat zeggen dat we geen verrassingen en plotwendingen krijgen? Goh nee, dit is en blijft Andreas. Zowel voor de beginner (kennismaking met zijn oeuvre) als de oude rot is dit een leuk boek. Voor de eerste zal het verrassend zijn, voor de tweede zal het heel bekend aanvoelen en kan je toch niet wachten om te ontdekken wat nu het achterliggend laagje is. Yup, dit is Andreas en ik hou er nog steeds van.

Wat is er nog niet gezegd over de tekenstijl van Andreas? Hij kan zeer goed tekenen en is niet vies van een experiment of twee. Hierdoor krijg je heel wat dynamische en impressionante tekeningen en pagina's voorgeschoteld. Gewoon om vingers en duimen van af te likken.

In het kort: Dit is Andreas, wat kan ik daar eigenlijk aan toevoegen?