Francis Albany 3 Op zoek naar sir Malcolm

In 1898 schreef Morgan Robertson een roman over een groot cruiseschip de Titan genaamd. De Titan was een onzinkbaar schip dat Robertson op het eind toch liet zinken. Hij kon niet bedenken dat in 1911 het ‚onzinkbare’ schip de Titanic te water werd gelaten. Het schip van de White Star Line voer op zijn eerste reis in 1912 op een ijsberg en zonk. Doordat er te weinig reddingsboten waren overleefden er maar ongeveer 704 van de 2208 passagiers de ramp. Door de dramatiek van de gebeurtenis is het een dankbaar onderwerp voor boeken en films. De bekendste film is toch wel die uit 1997 met Kate Winslet en Leonardo DiCaprio.

In de strip ‚Op zoek naar Sir Malcolm’ speelt de Titanic ook een grote rol. Het verhaal begint in 1952. Francis trekt zich terug in zijn bibliotheek om wat oude familiealbums te bekijken. Hij denkt terug aan die reis met de Titanic die hij maakte als jongetje met zijn vader Sir Malcolm, zijn moeder, zijn zus en de nanny. Hij vangt gesprekken op die erop wijzen dat er spionnen aan boord zijn. Hij vraagt zich af wat voor rol zijn vader in dit geheel heeft gespeeld.

Ik had een voorpublicatie gelezen in het tijdschrift Titanic. Ik vond het wel toepasselijk dat juist in dit tijdschrift een verhaal over de Titanic te lezen was. Maar halverwege het verhaal hielden ze op met de publicatie van deze strip. Jammer, maar gelukkig kwam ik het album tegen op de verzamelbeurs in Utrecht.

Het verhaal is van François Rivière, die beter bekend is van zijn Agatha Christie bewerkingen en Victor Sackville verhalen. Voor ‚Op zoek naar Sir Malcolm’ heeft hij zich goed gedocumenteerd. Voor het avontuur begint legt hij, in een vier pagina lange toelichting, het verhaal van de Titanic uit.

De tekeningen zijn van de minder bekende Jean-Claude Floc’h. Zijn tekenstijl neigt naar de klare-lijn stijl, maar is het net niet. Wat het tekenwerk wat vlotter maakt dan bijvoorbeeld een Kuifje, maar minder vlot dan dat van een Guust Flater strip.

Ik vind het een leuk album, ik heb me er zeker wel mee vermaakt.

Op zoek naar Sir Malcolm op Ratatouille TV