Nexus 1 De poortwachter

De titel 'Nexus' zal menig lezer naar een woordenboek doen grijpen; een dergelijk woord geeft de strip meteen al een mysterieuze lading. Toch is de keuze van dit woord opmerkelijk juist, want een van de Latijnse betekenissen is 'verstrengeling' en dat slaat hier op de verschillende genres die de strip in zich verenigt. Een andere betekenis is 'knoop(punt)'. In deze strip is Mont Saint Michel een knooppunt tussen onze eigen wereld, de wereld der legenden, de feeënwereld en kennelijk ook de hel en het paradijs. Dit knooppunt wordt bewaakt door een poortwachter die sinds mensenheugenis wordt aangewezen door de aartsengel Michael. Het leven van elke poortwachter wordt bepaald door een brandende kaars in de Notre Dame te Parijs. Als het leven van de poortwachter dooft, gaat ook de kaars uit en moet Michael een opvolger kiezen. Dit beeldverhaal neemt de lezer mee naar een moment waarop het met de opvolging fout gaat.

De eerzuchtige bisschopinquisiteur van Parijs hongert naar macht en heeft een sluw plan bedacht. Hij schuift een stroman naar voren als opvolger van de poortwachter die, naar iedereen weet, niet lang meer te leven heeft. Hij weet de verantwoordelijke geestelijken van zijn zuivere bedoelingen te overtuigen en krijgt toestemming, met Godric als de nieuwe poortwachter, naar Saint Michel af te reizen. Aan de andere zijde van de nexus is tegelijkertijd Tristan de ridder zonder vrees of blaam door de aartsengel Michael als opvolger aangewezen en ook op weg naar Mont Saint Michel.

Er is meer aan de hand. De dochter van de overleden poortwachter, afkomstig uit Avalon en geboren uit de liefde tussen haar vader en een feeënkoningin, heeft tot tweemaal toe de poort opengezet. Door de omstandigheden gedreven doet zij dingen die vergaande gevolgen zullen hebben, terwijl niemand van haar bestaan op de hoogte is.
Het is een origineel verhaal en ik wil echt wel weten hoe dit verder gaat.

De tekeningen zijn uitstekend en vertonen een eigen stijl. Bournay is niet vies van theatrale effecten, maar overdrijft daarbij niet.

Zeker geen hoogstandje, maar gedegen amusement voor wie van fantastische vertellingen houdt.