F.C. De Kampioenen INT 19 De Vertongen draait door special

Het luisterrijke personage ‘Markske’ uit de reeks F.C. De Kampioenen heeft al geruime tijd z’n eigen spin-off Vertongen & co, maar nu is er dus ook een tweede special over deze publiekslieveling die drie verhalen van de reguliere reeks bundelt waarin Markske de hoofdrol vertolkt. De jobhopper, Supermarkske is weer fit en Vertongen vampier zijn de uitverkoren albums en deze worden aangevuld met 20 bladzijden spelletjes, puzzels en raadseltjes.

Veel uitleg over de inhoud moet ik niet geven, want de titels spreken voor zich. Dat het hoofdpersonage van de ene job in de andere belandt, behoeft niet te verwonderen. Het opschrift bij het oorspronkelijke album “Eruit, kluns!” dekt een groot deel van de lading. Toch is dit album meer dan een aaneenschakeling van klunzigheden die Markske uithaalt bij zijn verschillende werkgevers. Het is eigenlijk pas op het moment dat hij voor Fernand gaat werken, dat het een andere kant opgaat en het eigenlijke verhaalelement op gang kom. In het tweede verhaal verandert de anders slungelige en veel te goedgelovige Markske opnieuw in een soort hulk-superman en dit door op een met doping gevulde spuit te gaan zitten. Het laatste verhaal tenslotte maakt ook gebruik van de gebeurtenissen uit eerdere albums. Op de planeet Xaverius (elke gelijkenis met de naam van het gekende boeferke is NIET puur toevallig) ontsnapt Vortex de Vampier. Hij slaagt erin richting aarde te vluchten waar hij heel wat onheil aanricht.

Markske is een wel heel erg dankbaar personage om verhalen rond te schrijven. Zijn aandoenlijke naïviteit en geklungel staan steevast garant voor heel wat plezier. En dat wordt duidelijk bevestigd door de lachsalvo’s die aan mijn kinderen ontsnapten. Zij zijn heel duidelijk fan van deze verhalen. Ook ikzelf heb me lekker kunnen ontspannen bij deze verhalen. Dit kan echter enkel als je geen al te hoge verwachtingen stelt aan het verhaal en bereid bent de meest absurde situaties en verzinsels van de auteurs te accepteren.

Besluit: een aantrekkelijk geprijsd album dat voor een aantal uurtjes vertier zorgt.