Carland Cross 1 De golem

In Londen worden brute moorden gepleegd. De overeenkomsten tussen al die doden is dat ze met enorm veel geweld zijn gepleegd en dat er op het plaats delict rode klei wordt gevonden. De Londense politie tast volledig in het duister. Tijd om privé-detective Carland Cross in te schakelen. Hij komt er achter dat een uit klei gemaakt monster, de legendarische Golem, de moorden pleegt en delen van een manuscript steelt. Wanneer Cross zelf aangevallen wordt is dat een teken dat hij op het goede spoor zit.

Het scenario is geschreven door Michel Oleffe, die je zou kunnen kennen van de Biggles strips. Hij baseert dit verhaal op een oude legende. De Golem is een uit klei gemaakt groot beeld, die in het 16e eeuwse Praag tot leven is gebracht door Rabbijn Loew. Hiermee wil hij het joodse volk beschermen tegen vervolging. Wanneer in de 20ste eeuw een antiek handelaar de overblijfselen van de Golem in een oude synagoge vind brengt deze de Golem nogmaals tot leven. Wanneer de Golem verliefd wordt op de vrouw van de antiek handelaar beginnen de problemen. De liefde wordt niet beantwoord en de Golem slaat aan het moorden.
Dit verhaal is twee keer verfilmd één keer in 1915 en één keer in 1920.
Oleffe neemt niet het hele verhaal over maar maakt er een detective verhaal van waar het anders uitpakt dan de film. Ik zou dit kunnen waarderen ware het niet dat het verhaal een beetje voorspelbaar verloopt.
Verder vind ik het vreemd dat, hoewel dit in 1991 uitgebrachte verhaal toch echt verhaal nummer één is, er wordt verwezen naar een persoon die we zouden moeten kennen uit een eerder verhaal. Maar het verhaal is zonder dat te weten ook nog goed te volgen.

Het tekenwerk is van Olivier Grenson. Later ging hij Niklos Koda strips gaan tekenen. Ik vind het goed getekend. De mannen in deze strip hebben markante koppen. Ook is hij bedreven in het tekenen van de omgeving en over de inkleuring heb ik ook niets te klagen.

Ik heb me met dit album best wel vermaakt, maar ik zou hem niet voor de nieuwprijs willen aanschaffen.

Carland Cross op Ratatouille TV