Robbedoes door... 8 Pas op, Robbedoes!

Een verhaal van Robbedoes door... is een reeks waarin stripauteurs zich éénmalig mogen uitleven op dit mythische personage, al worden. Doordat dit voor veel auteurs een droom of een speciale uitdaging is vind ik deze albums persoonlijk sterker dan de laatste albums uit de hoofdreeks. De auteurs zijn dan ook niet gebonden aan het heden en plaatsen hun verhaal waar ze maar willen in de reeks.
Voor dit deel is het scenario in handen van Makyo en Toldac, die samen al de drabbels maakten in het weekblad robbedoes. De tekeningen zijn van Téhem, waarvan er tot nu toe geen albums zijn vertaald, maar hij verdiende vooral zijn sporen Malika Secouss in het ter ziele gegane striptijdschrift tchô.
Misschien is het toevallig dat dit het achtste album uit de reeks is want, zoals je al kan afleiden uit de cover en de titel van dit album wordt er veel verwezen naar deel 8 uit de hoofdreeks “Pas op Kwabbernoot”, daarnaast speelt een deel van het verhaal zich ook af in Bretzelburg, dus voor je dit album ter hand neemt lees je best nog eens de albums “Pas op Kwabbernoot” en “QRN op Bretzelburg” ter hand. Je zal er geen spijt van hebben want het zijn op zich al topalbums en er wordt veelvuldig naar verwezen.
Kwabbernoot is een boek aan het schrijven maar houdt de inhoud angstvallig geheim voor Robbedoes en de rest van de wereld tot op de dag van de lancering. Hij vertelt over het complot dat we konden lezen in “Pas op Kwabbernoot”, maar dan wel zijn persoonlijke herinterpretatie van de feiten (waarin hij vooral zijn rol aandikt). Het boek flopt helaas maar wordt wel opgepikt door een regisseur die het wil verfilmen maar dan wel met Robbedoes in de hoofdrol!
Robbedoes krijgt sterallures en Kwabbernoot kan dit moeilijk verkroppen. Dit leidt natuurlijk tot spanningen tussen onze twee vrienden. De zweer barst bij een bezoek aan Rommelgem als een paddenstoelextract bij een te grote concentratie niet alleen blijkt te helpen tegen verkoudheden maar ook als een soort waarheidsserum dient.
Terzelfdertijd is er in Bretzelburg een putch gaande, de generaals willen het volk onder de knoet houden door hen suf te maken door een overvloed aan calorieën uit het nationale gerecht; stamppot met worst, reuzel, aardappelen en aardbeien. IJzerlijm springt voor de vluchtelingen in de bres maar Robbedoes en Kwabernoot richten zich meer op hun eigen belangen.
Het eerste deel van het verhaal is prachtig, de jaloezie tussen de twee vrienden en de humor spatten van de pagina’s, het tweede deel van het verhaal dat zich afspeelt in Bretzelburg, waar de helden naartoe gaan voor een andere verfilming is minder goed uitgewerkt en is meer slapstick. Toch is ook dit verhaal een volwaardig lid van deze subreeks, je mag je alleen niet laten afschrikken door de karikaturale tekeningen en de minder bekende tekenaar!