Ravian 8 De helden van de equinox

Twee strips die zich, naar mijn mening, goed met elkaar laten vergelijken en niet alleen vanwege het overeenkomstige genre. In beide strips treedt een vrouw op als verwekster van het totale nageslacht van een planeet, een soort Magna Mater of menselijke bijenkoningin. Ik heb hierbij ook nog gedacht aan 'Pilgor' van Richard Corben, waarin een zelfde vrouwelijk fenomeen een rol speelt, maar deze strip is verhaaltechnisch en qua sfeer zo anders, dat ik hem niet bij deze vergelijking wilde betrekken.

De erectomaan.
Op de planeet Vroom is de totale voortplanting een taak van de Kloek, een reusachtig en wanstaltig vrouwelijk wezen die eens per jaar een man nodig heeft voor de bevruchting. Om met een dergelijke seksuele gigante te copuleren is een gewone man uiteraard niet voldoende. Op Vroom, waar de mannen zowel aseksueel als bekrompen zijn (het is niet duidelijk of er ook vrouwen leven), komt zo af en toe iemand voor met een geslachtslid van buitengewone proporties. Wanneer een aldus toegerust persoon een erectie krijgt die ook nog chronisch van aard is, hebben we te maken met een 'erectomaan' of in de volksmond een 'pikbroek'. Het is begrijpelijk dat erectomanen bij uitstek geschikte partners zijn voor de Kloek van Vroom, ware het niet dat haar afstotende verschijning zelfs pikbroeken allesbehalve bereidwillig maakt. Op Vroom bestaat een exportverbod op genetisch materiaal en autochtone emigranten of toeristen moeten zich eerst de maat laten nemen bij de Vroomse douane. Op deze manier voorkomt de Kloek dat geschikte bevruchters de wijk nemen.
In dit verhaal gaat het om een erectomaan die aan de verplichte najaarscoïtus weet te ontsnappen, omdat hij geschaakt wordt door ene mevrouw Kowalski. Laatstgenoemde heeft alles wat de Kloek ontbreekt, ze is wulps en mooi, een echte liefdesgodin die al jaren uit is op een echte erectomaan.

De humor is in deze strip van erotisch-absurdistische aard. Zonder ook maar een ogenblik te vervallen in pornografie, wordt het lachwekkende van die enorme penis tot in het kosmische uitgemeten. Grappige verwijzingen naar andere stripfiguren maken het alleen maar leuker. De jacht van de Kloek op het lid van Vroom dat zij als haar eigendom beschouwt, en waarbij de planeet aarde een belangrijke rol speelt, is komisch en fantastisch.
Moebius heeft aan het einde weer een wending waar hij patent op schijnt te hebben. Ook al is er sprake van een truc met een tijdlus, toch weet je als lezer niet of je in een droom verzeild bent geraakt of dat de droom erectomaanse werkelijkheid is.

De helden van de equinox.
Op de planeet Simlane zijn de vrouwen onvruchtbaar en kennelijk ook de meeste mannen, maar elke eeuw komt er een nieuwe generatie kinderen van het eiland Filena. Rond die tijd, gedurende de equinox (dag- en nachtevening), vertrekken de sterkste en beste mannen van Simlane naar het hart van Filena, wetende dat hen buitengewoon zware beproevingen te wachten staan. Het kindereiland is buiten deze tijd onbereikbaar en niemand weet wat zich daar afspeelt. Als de mannen al terugkeren weten zij zich nooit iets te herinneren.
In de tijd waarin zich dit verhaal afspeelt, sterft de bevolking van Simlane uit, want sinds lange tijd is geen Simlaner erin geslaagd zijn volk opnieuw kinderen te schenken en de mannen zijn te oud geworden om nog nieuwe pogingen te kunnen ondernemen. Ten einde raad besluit het opperbestuur van Simlane de hulp in te roepen van andere bewoonde planeten, waarvan er vier besluiten een mannelijke vertegenwoordiger te sturen om het karwei te klaren.
Op het eiland Filena woont een moedergodin, die alleen paart met een geschikte kandidaat, maar in tegenstelling tot de Kloek van Vroom is zij mooi, wijs, aardig en op en top vrouwelijk. Vier mannen, waaronder Ravian, zijn door hun regeringen gezonden om voor nageslacht te zorgen. Wie zal worden uit verkoren?

Hoe het verhaal verder gaat, zal ik hier niet uit de doeken doen. Zelf lezen geeft veel meer plezier. Het komische bij deze strip is gelegen in de tegengestelde figuren. De niet-aardse deelnemers aan de bevruchtingswedstrijd vertegenwoordigen bepaald extreme cuturen, waardoor zij uitgroeien tot hilarische karikaturen. Zonder Ravian een doetje te noemen, moet gesteld worden dat hij bij zijn gezellin, de mooie, zeer vrouwelijke en elegante Laureline weinig heeft in te brengen. Aan vreemd gaan hoeft Ravian echt niet te denken, maar laat hij nou de winnaar worden. De gevolgen zijn weer fantastisch en de reactie van Laureline is heerlijk.

De tekenstijlen zijn net zo verschillend als de verhalen, maar zowel Moebius als Mezières verstaan hun vak en geven hun klanten waar voor hun geld. Twee strips van topniveau.