De werelden van Thorgal - De jonge jaren 3 Runa

Dit nieuwe verhaal van de jonge Thorgal speelt zich een paar jaar later af dan het vorige tweeluik. Thorgal is al een rijzige adolescent als de vikingen hun Sumarblot willen vieren. Het grote midzomerfeest. Gandalf-de-gek wil van de gelegenheid gebruik maken om Aaricia uit te huwelijken aan een voor hem ideale partij. Gandalf ziet zijn dochter het liefste trouwen met Nigürd Holgersön, de zoon van de rijkste en machtigste jarl van het noorden, maar dat ziet Aaricia helemaal niet zitten.
Probleem is dat dit niet zomaar kan volgens de vikingwet: er moet namelijk gekampt worden voor de hand van een koningsdochter. En hier knelt het schoentje want Nigürd is een dikke jongen met grote tanden die weinig kans maakt tegen de andere vikings. Gandalf denkt de ideale list te hebben gevonden door het schaakspel als opdracht te kiezen, de kandidaat die hem weet te verslaan wordt de man van Aaricia. Zo kan hij via manipulatie zelf zijn schoonzoon kiezen.
Maar dat is buiten de waard gerekend, of toch waardin. Want Runa, een schildmaagd die ook in het dorp aanwezig is voor het feest roert zich ook in de debatten.
Dit verhaal sleept je in een rotvaart mee terwijl je en passant ook één en ander opsteekt over de vikings en hun gebruiken. De tekeningen van Shurzhenko lijken met ieder album ook meer en meer op de eerste albums van de hand van Rosinski. Al je de laatste pagina hebt bereikt snak je dan ook al naar het vervolg van het verhaal!