Mauro Caldi 2 Cine Citta

Van deze reeks verschenen de eerste twee delen in de jaren tachtig ooit bij collectie De spiegel. De reeks liep in het Frans echter verder en daar verschenen al 7 delen. Het laatste deel verscheen vorig jaar bij uitgeverij paquet en door de samenwerking met strip2000 verschijnen de albums nu in een hoog tempo ook in het Nederlands. Uitgeverij paquet is vooral bekend voor zijn vliegtuig- en autoreeksen. Daarom dat de meeste van de Gorilla reeksen ook wel een decibel motorlawaai verdragen. In deze reeks die zich afspeelt in het Italië van de jaren vijftig van vorige eeuw staat Mauro Caldi, een autopiloot centraal.
Als je weet dat cinecittà een erg grote filmstudio is in Rome weet je al meteen waar het dit keer om draait. Dit keer geen raceverhaal zoals in het vorige deel, nu versiert Mauro een baantje als stand-in voor een acteur voor de actie opnamen van een film. Hij raakt er op de set meteen van de kaart door Cindy, een mooie actrice. Zijn vriend Gigo Villarosa heeft ondertussen meer problemen als Benito “dottore” Centuri plots in zijn garage staat. Hij is een kennis uit Gigos verleden De maffioso wil dat Gigo op zoek gaat naar Julietta, de dochter van wie hij sinds kort het bestaan heeft ontdekt, maar die van de aardbodem verdwenen lijkt. Om Gigo te dwingen hem te helpen stort hij net alleen een grote som geld, maar hij bedreigt ook Mauro.
Naast het spannende verhaal en de ontluikende romance is er ook weer voldoende plaats om enkele spectaculaire achtervolgingen in beeld te brengen. Qua sfeer van verhaal en tekenstijl kan je het een beetje vergelijken met Guus Slim, maar dan in een Italiaanse setting. Erg leuk voor mensen die houden van klassieke detectivestrips of mensen die graag auto’s zien in strips maar dan gecombineerd met een spannend verhaal in plaats van altijd maar weer een race-wedstrijd.