Nero INT B1 1965-1966

Vraag je lukraak aan iemand wie Nero was dan zal je wereldwijd "de Romeinse keizer die Rome in brand stak" als topantwoord mogen verwachten. Niet zo in Vlaanderen. Daar is de kans groot dat "een stripfiguur van Marc Sleen" zal antwoorden. Nero behoort hier immers tot het collectieve geheugen, want sinds 1947 verscheen deze strip dagelijks in de kranten. Tot 1965 in De Nieuwe Gids en Het Volk, vanaf 1965 in de kranten van de Standaard groep. Die overgang ging trouwens gepaard met heel wat geruzie tussen de beide krantengroepen.

Standaard Uitgeverij heeft nu de eerste 4 verhalen die bij hen zijn verschenen gebundeld in een integrale. Na elk album komen enkele pagina's duiding. Die zijn toch wel nodig omdat Marc Sleen zijn strips vol humoristische verwijzingen naar de aktualiteit stak. Veel van wat iedereen 50 jaar geleden meteen snapte ontgaat ons immers. De walkietalkie, veel kinderen uit de jaren zeventig hadden die, of droomden ervan, hedendaagse jeugd hanteert nu vlot GSM en andere smartphones. Gaan eten bij de Chinees, nog iets wat halverwege de jaren 60 als nieuwigheid werd gezien. Nu heeft elke zichzelf respecterende hobbykok een wok in zijn kast staan. Dat woordje uitleg is dan ook zeker op zijn plaats, elk onderwerp wordt voldoende kort en luchtig behandeld want we lezen immers een strip en geen geschiedenishandboek. Goed gedaan dus!

De verhalen zijn rechttoe-rechtaan, met vaak onverwachte en zelfs onmogelijke wendingen. Het is dan ook een humoristische dagbladstrip, dus realisme verwachten is uit den boze. Werkt het nog anno 2015? Jazeker! De verhalen blijven onderhoudend.

In het verleden zijn er al meerdere heruitgaves geweest van de Nero-albums. Soms gebundeld volgens onderwerp, soms gewoon in het klassieke kleedje met een woordje uitleg van een goedmenende uitgever. Dit album heeft de verdienste de verhalen chronologisch bij elkaar te houden.

Kortom: Heerlijk ontspannende lectuur in een uitgave die ons Vlaams cultureel striperfgoed eer bewijst