Conquistador (Xavier) 4 Deel IV

Ahhh.. de mythes van Zuid-Amerika, de goden van de Azteken en andere stammen, het spreekt me allemaal aan. Toegegeven dat waren geen vriendelijke goden en mensenoffers waren een onderdeel van de dagdagelijkse praktijk, maar de bijhorende verhalen waren wel geweldig. Dit verhaal put daar uit en met verve. Echter, ook het echte verhaal van Cortés en zijn eerste stappen in het Azteekse rijk wordt hier verteld.

We weten allemaal dat de conquistadores een verschrikkelijke slachting hebben gehouden onder de Azteken, maar het verhaal is uitgebreider en genuanceerder. De Spanjaarden werden aanzien als goden en ze dachten op deze manier vlug hun handen te kunnen leggen op de rijkdom, het goud, van het Azteekse rijk. Helaas loopt het daarna allemaal mis en is een gewapende strijd de enige uitweg. En in dit prille stadium zijn het niet de Spanjaarden die aan het langste eind trekken. Het verhaal volgt grotendeels de geschiedenis zoals ie ondertussen bekend is, nou ja niet voor mij want ik heb best veel bijgeleerd, maar wel zoals de wetenschap het heeft kunnen samenstellen. Er komt alleen nog een extra sausje over van goddelijke krachten. Het smaakt heerlijk.

Naast dat groter verhaal, gaat het over Hernando Del Royo, een verguisde zoon van een Spaanse graaf, die zijn geluk beproeft op deze veroveringstocht. Wanneer hij uitgekozen wordt door Cortés voor een speciale opdracht, het stelen van Azteeks goud, begint zijn avontuur. Waar het eerst allemaal fout loopt en zijn collega-dieven één voor één uitgeschakeld worden, houdt hij vast aan het leven. Dit is de eerste stap naar een onwaarschijnlijk spannend verhaal. Tijdens hun half-mislukte poging om goud te stelen, hebben ze ook een bepaald amulet meegenomen. Hernando heeft het in handen en het is op één of andere manier onweerstaanbaar voor de bezitter. Het bestaat uit wortels en de drang om ze op te eten wordt te groot. Hij doet het en begint zo aan zijn transformatie. Er wordt langzaam een andere entiteit in hem wakker, met name één van de Azteekse goden. Zoals eerder gesteld, echt aangenaam waren die niet in omgang, die goden. Klinkt best goed, niet? Lees de reeks maar, je zal niet ontgoocheld worden.

Dit is een enorm boeiend en fascinerend verhaal dat ik al herlezen heb en nog steeds graag ter hand neem. Het is zo vlot geschreven, terwijl het toch een massa aan geschiedenis weet door te spelen. Het is een verhaal van ontdekking van de Azteekse wereld, hun leefwereld en hun mythes maar het wordt zeer persoonlijk gemaakt door het hoofdpersonage er zo rechtstreeks mee te confronteren en er in te laten opgaan. Je wordt er in meegesleept nog voor je het goed en wel doorhebt. Dit is top.

En natuurlijk mag ik bij het lof spuien zeker niet de tekeningen vergeten. Die zijn geweldig. Prachtige plaatjes stapelen zich op. Er zijn dan ook veel pagina's waar ik toch even vol bewondering naar gekeken heb.

In het kort: het hoeft eigenlijk geen betoog, aanschaffen die handel. Aanrader!